Nylig disputerte hun for ph.d-graden ved Lesesenteret, UiS med avhandlingen Språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen - en studie av variasjon og sammenhenger.
Stor variasjon i deltakelse i lek
Et av hovedfunnene i Brekke Stangelands avhandling er at det er sammenheng mellom barns språklige ferdigheter og sosial fungering (lek og sosial kompetanse) allerede når de er to år og ni måneder gamle.
Om Stavangerprosjektet
Stavangerprosjektet - Det lærende barnet, er en tverrfaglig, longitudinell studie som gjennomføres av Universitetet i Stavanger i samarbeid Stavanger kommune. Prosjektet startet opp i 2007 og skal avsluttes i 2018.
Forskerne ser på barns utvikling fra de er 2 år til de går i femte klasse. Prosjektet skal blant annet bidra til økt kunnskap om barns utvikling fra 2 til 10 år innenfor og mellom områdene språk, matematikk, motorikk og sosial kompetanse i barnehagealder, og lesing, skriving og regning i skolealder.
Prosjektet har to hovedfaser, en i barnehagealder og en i skolealder. I barnehagen blir barnas ferdigheter observert av barnehagepersonalet når de er 2 og 4 år, mens lærerne kartlegger barnas ferdigheter i lesing, skriving og regning når de går i andre og femte klasse. Drøyt 1000 barn har deltatt i prosjektet.
Du kan lese mer om Stavangerprosjektet her.
Forskeren fant at det er stor variasjon i barns deltakelse i lek i barnehagen, og at det er barna som har aller svakest språk - flerspråklige barn, flere gutter enn jenter, og barn med svært svake språkskårer - som faller utenfor sosialt i barnehagen.
I s