- Når vi er på telefonen med folk nå, opplever vi ofte at vi må ta oss ekstra tid for å bidra til at folk skal føle seg tryggere, sier Grethe Dehli. Hun er hovedtillitsvalgt for Finansforbundet i inkassoselskapet Kredinor og saksbehandler bank/finans i selskapet.
Ole Marius Thorstensen, leder for inkassodrift i Kredinor, sier at det viktigste budskapet nå er at folk med betalingsproblemer må ta kontakt. Det er det beste de kan gjøre i dagens situasjon.
VIRKE MED TILTAKSLISTE
Bransjeforeningen Virke Inkasso har satt opp en liste over tiltak som medlemsbedriftene oppfordres til å følge. Punkt én på listen er en oppfordring til samtlige medlemmer om å oppfordre skyldnere til å ta kontakt så raskt som mulig for å komme frem til gode ordninger.
- Vår bransje har aldri vært i en lignende situasjon før. For bransjen er koronasituasjonen blitt håndtert bra så langt. Blant våre medlemmers rundt to tusen ansatte er et antall på mellom ti og femten permittert i øyeblikket. Vi har et godt samarbeid med Justisdepartementet og med Finanstilsynet, og har delt våre tiltak med dem, sier Aleksander Holand Nordahl, administrerende direktør i Virke Inkasso.
Regjeringen forlenget tirsdag krisetiltakene med ytterligere to og en halv uke, fra 26. mars til 13. april, det vil si til over påske. Dette var omtrent i tråd med det Virke Inkasso hadde ventet.
SKYLDNERE RYDDER OPP
Kredinor omstilte seg til hjemmekontor i løpet av et par timer torsdag 12. mars. Så godt som alle saksbehandlerne opprettet hjemmekontor umiddelbart. Over helgen fikk man på plass tekniske løsninger for kundeservicesenteret, og nå er om lag 95 prosent av de ansatte på hjemmekontor.
- Hvordan er utviklingen i antall saker og volum