- Dette var sykt deilig sier, sier en av deltakerne fra vinnerlaget, Magnus Berg (23), fra NHHS Consulting. Sammen med lagkameratene Daniel Håpnes (24) og Helge Jystad Ratvik (25) kan han konkludere med at lagets plan om å fokusere på caseoppgaven, lykkes.
Juryformann Joakim Østbye, som er fagsjef i Econa, sier at juryen likte lagets løsning på caset, og de klarte å fenge salen i sin presentasjon.
- Det er viktig for økonomer å kunne selge inn et budskap, og dette klarte laget på en meget god måte. Altså er det ingen tvil om at lagets forberedelser de siste dagene bar frukter, sier Østbye.
PR-stunt
De tre vinnerne utgjør sammen med 30 andre NHH-studenter NNHS Consulting, som er et konsulentselskap ved skolen.
- Jeg var veldig klar på at dette var en unik mulighet for oss som konsulentspirer å synliggjøre at det var mer enn bare en hobby, sier Daniel Håpnes, som er daglig leder i NNHS Consulting. Den posisjonen har lagkamerat Helge Jystad Ratvik har hatt tidligere, mens Berg er markedsansvarlig i samme selskap.
Lagene fikk ikke vite hvordan de lå an før superfinalen, der publikum i salen og alle som fulgte med på nett gikk delta i en Kahoot (online-quiz). Økomagi fra Høgskolen i Bergen endte opp på andre plass, foran AKC fra Høgskolen i Oslo og Akershus.
Neste års finale blir som i år, i Bergen. Påmeldingen til neste års NM starter på nyåret i 2017 via Econas nettsider.
Vinnerlaget fra venstre: Magnus Berg (23), Daniel Håpnes (24), Helge Jystad Ratvik (25).
Forfatter: Atle Kolbeinstveit