Oppgaven søker å besvare hva som påvirker beslutningsprosessene i ledermøtene til politimesterens ledergruppe, og hvilke konsekvenser påvirkningen medfører. Studien bygger på seks måneder observasjoner av samtlige ledermøter til politimesterens ledergruppe. Beslutningene som diskuteres i artikkelen omhandler virksomhetsstyring.
Bakgrunnen for oppgaven er Nærpolitireformens tydelige forventing om at politimesterens beslutningsprosesser skal være av strategisk karakter, med fokus på å få mest mulig verdiskapning ut av politidistriktets totale ressurser.
Studien viser at særlig tre faktorer påvirker ledergruppas beslutningsprosesser: Handlingsrom, lederskap og kunnskapsgrunnlag. De tre faktorene ser ut til å påvirke og forsterke hverandre.
Handlingsrom
En av oppgavene til ledergruppa er å oppnå mest mulig hensiktsmessige kompromisser mellom effektiviserings- og innsparingskrav, mål- og resultatkrav, samt etterforskning, forebygging, beredskap og forvaltning med høy kvalitet. Myndighetene øker krav om både kvalitet og effektivitet i distriktet, samtidig som distriktet er midt i en omfattende reform. Det oppleves som en svært krevende balansekunst.
I tillegg til at ledergruppa må håndtere kravene fra myndighetene, preges organisasjon av større fokus på samfunnsoppdraget enn på effektiv måloppnåelse. I denne organisatoriske «spagaten» er de