Finansfokus
13.09.2017
Finansfokus har gått gjennom ni likestillingsredegjørelser fra bedrifter i bransjen. Dette er, med noen hederlige unntak, nedslående lesing.
Kravene om å redegjøre for den faktiske tilstanden for kjønnslikestilling ligger i likestillingslovens paragraf 24 første ledd, bokstav a), og den er langt mer omfattende enn de fleste er klar over. Mange av foretakene vi har vært i kontakt med har henvist til at de har fulgt revisors anbefalinger på dette området. Men det er tydelig at også revisorer kan bomme her.
- Jeg kan forstå at det henvises til revisor. Samtidig er det uheldig hvis det er slik at revisor ikke har tilstrekkelig kunnskap om hva en likestillingsredegjørelse skal inneholde. Bedrifter som er usikre, må gjerne ta kontakt med oss, og Finans Norge har også kompetanse på dette området, sier Rønnaug Mathiassen Retterås, seniorrådgiver ved Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO).
Hun er klar over at redegjørelsene ofte bare inneholder standardsetninger om at bedriften utfører likestillingsarbeid. Men dette er ikke godt nok.
- Redegjørelsesplikten ligger først og fremst i likestillingsloven med henvisning i regnskapsloven. Det er ikke utenkelig at revisor først og fremst forholder seg til regnskapsloven, men bedriftene har et selvstendig ansvar for å følge opp likestillingsloven, sier Retterås.
SLIK HAR VI VURDERT
Likestillings- og diskrimineringsombudet har ikke vært med på vurderingen av likestillingsredegjørelsene, men Finansfokus har brukt de momentene If fikk fra LDO, da forsikringsselskapet skulle forbedre sin rapportering (se separat sak). Redegjørelsene skal stå i bedriftenes årsrapporter og er hentet derfra. Vi understreker at dette kun er en vurdering av om rapporteringsplikten er fulgt, ikke av den enkelte bedrifts likestillingsarbeid. Dette er momentene som skal tas med i en korrekt likestillingsredegjørelse:
• Kjønnsfordeling på ulike stillingsnivåer • Kvinners og menns lønn på ulike stillingsnivåer • Kvinners og menns faktiske arbeidstid (deltid/heltid) • Gjennomsnittlig antall uker med foreldrepermisjon for mødre og fedre med slike rettigheter.
DETTE SKRIVER BEDRIFTENE:
Av konkrete tiltak knyttet til mangfold og likestilling kan nevnes:
• Nedsatt nordisk prosjekt knyttet til «Diversity and equal opportunities» med:
• målsetting om å gi like muligheter for alle • Fysisk tilrettelegging på arbeidsplassen for personer med nedsatt funksjonsevne
• Oppfordrer til mangfold i våre annonsetekster for ledige stillinger
Andel kvinner fordelt på stillingsnivå (alle tall i prosent):
2015 9 40 35 52 Nivå 1*: Nivå 2: Nivå 3: Øvrige medarbeidere
Gjennomsnittslønn:
Menn Kvinner 619416,534.420,-
Kvinners lønn som andel av menns etter stillingsnivå, målt i prosent:
2015 NA 94 97 Nivå 1*: Nivå 2: Nivå 3: - Medarbeidere 94 2016 17 53 36 52
631.616,-(2%) 552.623,-(3.4%)
2016 NA 93** 95** 95 • For å sikre at vi har fokus på kjønnsbalanse, er kjønnselem
Gå til mediet- Jeg kan forstå at det henvises til revisor. Samtidig er det uheldig hvis det er slik at revisor ikke har tilstrekkelig kunnskap om hva en likestillingsredegjørelse skal inneholde. Bedrifter som er usikre, må gjerne ta kontakt med oss, og Finans Norge har også kompetanse på dette området, sier Rønnaug Mathiassen Retterås, seniorrådgiver ved Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO).
Hun er klar over at redegjørelsene ofte bare inneholder standardsetninger om at bedriften utfører likestillingsarbeid. Men dette er ikke godt nok.
- Redegjørelsesplikten ligger først og fremst i likestillingsloven med henvisning i regnskapsloven. Det er ikke utenkelig at revisor først og fremst forholder seg til regnskapsloven, men bedriftene har et selvstendig ansvar for å følge opp likestillingsloven, sier Retterås.
SLIK HAR VI VURDERT
Likestillings- og diskrimineringsombudet har ikke vært med på vurderingen av likestillingsredegjørelsene, men Finansfokus har brukt de momentene If fikk fra LDO, da forsikringsselskapet skulle forbedre sin rapportering (se separat sak). Redegjørelsene skal stå i bedriftenes årsrapporter og er hentet derfra. Vi understreker at dette kun er en vurdering av om rapporteringsplikten er fulgt, ikke av den enkelte bedrifts likestillingsarbeid. Dette er momentene som skal tas med i en korrekt likestillingsredegjørelse:
• Kjønnsfordeling på ulike stillingsnivåer • Kvinners og menns lønn på ulike stillingsnivåer • Kvinners og menns faktiske arbeidstid (deltid/heltid) • Gjennomsnittlig antall uker med foreldrepermisjon for mødre og fedre med slike rettigheter.
DETTE SKRIVER BEDRIFTENE:
Av konkrete tiltak knyttet til mangfold og likestilling kan nevnes:
• Nedsatt nordisk prosjekt knyttet til «Diversity and equal opportunities» med:
• målsetting om å gi like muligheter for alle • Fysisk tilrettelegging på arbeidsplassen for personer med nedsatt funksjonsevne
• Oppfordrer til mangfold i våre annonsetekster for ledige stillinger
Andel kvinner fordelt på stillingsnivå (alle tall i prosent):
2015 9 40 35 52 Nivå 1*: Nivå 2: Nivå 3: Øvrige medarbeidere
Gjennomsnittslønn:
Menn Kvinner 619416,534.420,-
Kvinners lønn som andel av menns etter stillingsnivå, målt i prosent:
2015 NA 94 97 Nivå 1*: Nivå 2: Nivå 3: - Medarbeidere 94 2016 17 53 36 52
631.616,-(2%) 552.623,-(3.4%)
2016 NA 93** 95** 95 • For å sikre at vi har fokus på kjønnsbalanse, er kjønnselem