Ren Mat
08.09.2020
Gjennom Landbrukets Økoløft skal 16 inspirasjonsbutikker vise resten av dagligvarebransjen veien til økt salg av norske, økologiske varer.
VÅREN 2020 fikk 16 norske butikker et nytt mål i sikte. For i år ble de tre kjedene Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop for første gang med på en historisk satsning, der målet om et økt salg av norske, økologiske produkter står sentralt. Samarbeidsprosjektet er en del av Landbrukets Økoløft. - Inspirasjonsbøndene i Landbrukets Økoløft viser at det er mulig å produsere norsk økologisk mat i både liten og stor skala. Nå tar vi neste steg og løfter frem butikksjefene og ildsjelene som lykkes med og viser vei til økt salg av norsk, økologisk mat i butikk, sier Marte Guttulsrød, prosjektleder i Landbrukets Økoløft.
Hun forteller at de tre dagligvarekjedene til sammen har valgt ut 16 inspirasjonsbutikker, fra ulike deler av landet, som er ekstra dyktige på salg av norske økologiske varer. Disse skal igjen inspirere resten av dagligvarebransjen til å satse på et økt salg av økologiske varer. - Landbrukets Økoløft vil heie på de butikksjefene som satser på norske, økologiske varer i butikk. Vi håper at det kan inspirere andre butikker til å følge etter, forteller Guttulsrød.
SOM BUTIKKSJEF i den nyvalgte inspirasjonsbutikken Spar Jølstraholmen, i Sunnfjord kommune, har Eirik Hjelmbrekke i lang tid hatt troen på økologisk mat- og landbruksproduksjon. - I butikken vår har vi lenge syntes at det er viktig å kunne tilby et økologisk alternativ til kundene våre - og påvirke disse til å velge økologisk. Vi vil bidra til at jorda vår blir mer bærekraftig og mindre forurenset, sier han. Hjelmbrekke påpeker at det å bli valgt ut som inspirasjonsbutikk viser at også mindre og mellomstore butikker kan bidra til det norske økoløftet. - Det er veldig kjekt å være utvalgt som inspirasjonsbutikk og mange av kundene våre er svært positive, spesielt de som er bønder selv eller litt over snittet interessert i mat og drikke, forteller han.
Nøkkelen til økosalgsuksessen tror Hjelmbrekke
Gå til medietHun forteller at de tre dagligvarekjedene til sammen har valgt ut 16 inspirasjonsbutikker, fra ulike deler av landet, som er ekstra dyktige på salg av norske økologiske varer. Disse skal igjen inspirere resten av dagligvarebransjen til å satse på et økt salg av økologiske varer. - Landbrukets Økoløft vil heie på de butikksjefene som satser på norske, økologiske varer i butikk. Vi håper at det kan inspirere andre butikker til å følge etter, forteller Guttulsrød.
SOM BUTIKKSJEF i den nyvalgte inspirasjonsbutikken Spar Jølstraholmen, i Sunnfjord kommune, har Eirik Hjelmbrekke i lang tid hatt troen på økologisk mat- og landbruksproduksjon. - I butikken vår har vi lenge syntes at det er viktig å kunne tilby et økologisk alternativ til kundene våre - og påvirke disse til å velge økologisk. Vi vil bidra til at jorda vår blir mer bærekraftig og mindre forurenset, sier han. Hjelmbrekke påpeker at det å bli valgt ut som inspirasjonsbutikk viser at også mindre og mellomstore butikker kan bidra til det norske økoløftet. - Det er veldig kjekt å være utvalgt som inspirasjonsbutikk og mange av kundene våre er svært positive, spesielt de som er bønder selv eller litt over snittet interessert i mat og drikke, forteller han.
Nøkkelen til økosalgsuksessen tror Hjelmbrekke