Finansfokus
11.06.2024
En rekke studier viser klare sammenhenger mellom uhåndterlig gjeld, redusert livskvalitet, fysiske og psykiske helseplager. Å slite økonomisk er på for mange det siste tabuet i vårt moderne samfunn. Nå vil bankbransjen fjerne skammen.
Våre kunder har i utgangspunktet en krevende økonomisk situasjon, og inkluderer personer med mer dyptliggende problemer enn det man umiddelbart oppfatter som bank. Dermed spurte vi oss om hvordan vi som bank kunne ta KYC ett steg videre. Det dreier seg egentlig bare om god kundeservice, sier Diana Peters i Bank2 til Finansfokus.
Tall fra Gjeldsregisteret viser at nordmenn i januar i år hadde samlet usikret forbruksgjeld for 160,5 milliarder kroner, opp 6,3 prosent sammenlignet med fjorårets januar. Om veksten blir like høy i år som i fjor, vil den samlede forbruksgjelden være tilbake på samme høye nivå som ved etableringen av gjeldsregistrene i 2019. I tillegg kommer sikret gjeld i et dramatisk endret økonomisk klima: De foreløpig 14 renteøkningene vi har hatt siden 2021 har gitt norske husholdninger rentesjokk. Etter nær 30 års fravær, er dyrtid og betalingsvansker nok en gang på agendaen for bankrådgiverne. Og i kjølvannet av betalingsvanskene følger skam og psykisk press.
- Vi har kjørt opplæring på de ansatte, slik at de skal lære seg å se etter tegn på om kunder har omfattende økonomiske utfordringer og som ofte påvirker den psykiske helsen. Dersom vi klarer å fange opp kunder på et tidlig stadium, klarer vi å løse det aller meste, sier konserndirektør Nelly Sundfør Maske i Spar
Gå til medietTall fra Gjeldsregisteret viser at nordmenn i januar i år hadde samlet usikret forbruksgjeld for 160,5 milliarder kroner, opp 6,3 prosent sammenlignet med fjorårets januar. Om veksten blir like høy i år som i fjor, vil den samlede forbruksgjelden være tilbake på samme høye nivå som ved etableringen av gjeldsregistrene i 2019. I tillegg kommer sikret gjeld i et dramatisk endret økonomisk klima: De foreløpig 14 renteøkningene vi har hatt siden 2021 har gitt norske husholdninger rentesjokk. Etter nær 30 års fravær, er dyrtid og betalingsvansker nok en gang på agendaen for bankrådgiverne. Og i kjølvannet av betalingsvanskene følger skam og psykisk press.
- Vi har kjørt opplæring på de ansatte, slik at de skal lære seg å se etter tegn på om kunder har omfattende økonomiske utfordringer og som ofte påvirker den psykiske helsen. Dersom vi klarer å fange opp kunder på et tidlig stadium, klarer vi å løse det aller meste, sier konserndirektør Nelly Sundfør Maske i Spar