Finansfokus
19.09.2023
Konsulentselskapet Miles bruker gjerne mange måneder på prosessen med å rekruttere en ny IT-konsulent. Resultatet er ansatte som passer inn, trives og ofte blir værende.
BERGEN: Tjenende leder Kate Henriksen tror mange kan ha glede av å bruke mer tid på rekruttering.
- Vi bruker mye tid og ressurser på rekruttering. Det kan være dyrt å ansette feil person, sier hun.
Ansettelsesprosessen har vært en viktig del av kulturen helt siden Miles ble startet i 2005. Målet er å finne folk som passer inn i miljøet og som vil støtte opp om og bidra til å skape en fremragende arbeidsplass basert på selskapets to kjerneverdier; faglig autoritet og varme. Det har de lykkes med, ifølge forskere ved NHH som har fulgt selskapet i nærmere ti år. Gjennom studier har de sett hvordan konsulentene bruker verdiene både overfor hverandre og ut mot kunder.
STARTER MED VERDISAMTALE
Miles har siden starten hatt såkalt tjenende ledelse eller «servant leadership». De har ikke budsjetter eller tradisjonelle styringsmodeller, men har tro på at dyktige konsulenter med den rette motivasjonen vil gjøre en god jobb om de blir vist tillit. Det er for eksempel konsulentene selv, og ikke en budsjettansvarlig, som avgjør hvilke kurs og konferanser de skal dra på og hvilket utstyr de trenger.
- Vi gir slipp på kontrollen og viser folk ekte tillit, sier Kate Henriksen.
Derfor er det ekstra viktig å rekruttere folk som både er motiverte til å gjøre en god jobb, og som deler selskapets verdier.
Å rekruttere IT-konsulenter som er faglig sterke er relativt lett, mener Henriksen. Det som tar tid, er å finne ut om kandidaten i tillegg er en
Gå til mediet- Vi bruker mye tid og ressurser på rekruttering. Det kan være dyrt å ansette feil person, sier hun.
Ansettelsesprosessen har vært en viktig del av kulturen helt siden Miles ble startet i 2005. Målet er å finne folk som passer inn i miljøet og som vil støtte opp om og bidra til å skape en fremragende arbeidsplass basert på selskapets to kjerneverdier; faglig autoritet og varme. Det har de lykkes med, ifølge forskere ved NHH som har fulgt selskapet i nærmere ti år. Gjennom studier har de sett hvordan konsulentene bruker verdiene både overfor hverandre og ut mot kunder.
STARTER MED VERDISAMTALE
Miles har siden starten hatt såkalt tjenende ledelse eller «servant leadership». De har ikke budsjetter eller tradisjonelle styringsmodeller, men har tro på at dyktige konsulenter med den rette motivasjonen vil gjøre en god jobb om de blir vist tillit. Det er for eksempel konsulentene selv, og ikke en budsjettansvarlig, som avgjør hvilke kurs og konferanser de skal dra på og hvilket utstyr de trenger.
- Vi gir slipp på kontrollen og viser folk ekte tillit, sier Kate Henriksen.
Derfor er det ekstra viktig å rekruttere folk som både er motiverte til å gjøre en god jobb, og som deler selskapets verdier.
Å rekruttere IT-konsulenter som er faglig sterke er relativt lett, mener Henriksen. Det som tar tid, er å finne ut om kandidaten i tillegg er en


































































































