- Jeg ble overrasket over den gode plasseringen, det hadde jeg ikke forventet. Men det tyder på at vi gjør en del ting riktig, sier Lisbet K. Nærø, administrerende direktør i Fana Sparebank.
- Vi har alltid vært opptatt av å skape et godt arbeidsmiljø, og banken skal være en god plass å være for de ansatte. Det skal være trivelig å være på jobb, sier Nærø.
- Hva betyr en slik pris for organisasjonen?
- Det betyr veldig mye og vi hadde en ordentlig følelse av stolthet da vi kom hjem fra prisutdelingen. Det er en inspirasjon for videre arbeid, sier Fana-direktøren, som hadde med ni av medarbeiderne under prisutdelingen. De var valgt ut gjennom loddtrekning. Selv om banken skårer bra, er direktøren ærlig på at selskapet fremdeles har ting å jobbe med.
- Det er fremdeles en del å gå på når det gjelder informasjonsdeling. Det handler om å se hverandres avdelinger bedre. Vi jobber for å være «en bank ett team». Vi er på god vei, men har et stykke igjen, sier Nærø, og fortsetter: - Vi kan bli enda bedre og ambisjonene er at vi helt klart skal oppover på listen neste år.
- Hva tenker du om kriteriene i kåringen, er de relevante?
- Det er et omfattende skjema som skal svares på, som dekker hele organisasjonen og mange perspektiver. Mye er relevant, andre ting ikke like relevant, men totalt sett overraskende bra, sier Nærø. Banken hadde en svarrespons på 91 prosent av de ansatte.
- Det gir ryggdekning i organisasjonen for at svarene er representative, sier Nærø.
Analyse- og rådgivningsselskapet Great Place to Work kårer hvert år de beste arbeidsplassene i Norge. I årets kåring har 217 bedrifter med 30 203 ansatte deltatt i undersøkelsen der fire vinnere e