- Mitt inntrykk er at det ikke er så mange payments-startups her i Norge. I alle fall ikke rettet mot personmarkedet. Vi har en del som ser frem mot at API-ene på BM-siden åpnes opp. Men ellers er det faktisk litt stille, sier Raja Skogland, head of fintech ved TheFactory - en inkubator og akselerator for startups med et hovedfokus på fintech.
Vi treffer henne sammen med Hans Christian Bjørne, COO og medgründer i TheFactory.
- Markedet for PSD2 løsninger må nok modnes litt. Det blir sannsynligvis bankene og finansinstitusjonene selv som tar det i bruk først, for å kunne gi kundene en bedre oversikt over sin egen økonomi, slik at de kan se alt i en flate, selv om de måtte ha flere bankforhold, sier Bjørne.
De peker derimot på flere startups som leverer API-løsninger, der både finansinstitusjoner og startups kan kjøpe ferdige PSD2-løsninger.
- Nets og svenske Tink er eksempler på selskaper som vil gjøre ferden inn i PSD2 enklere for tredjepartsaktører som ønsker å integrere mot banker, med ferdige pakker aktørene kan kjøpe. Det blir konkurranse om hvem som blir mellommannen rett og slett, sier Skoglund.
Markedet for PSD2 løsninger må nok modnes litt
Selv om PSD2 trer i kraft i morgen, er spørsmålet om banken faktisk er klare til å dele data nå.
- Jeg føler meg ikke helt sikker på at de er klare. Det blir spennende å se, sier Skogland, som tror vi vil se mye samarbeid mellom store og små aktører fremover.
- De store institusjonene har kunder og infrastruktur. Men de er ikke innovasjonsguruer som beveger seg med lysets hastighet. De som klarer å skape smarte partnerskap vil være i front. Store og små som jobber sammen kan skape nye tjenester som gir vinn vinn for begge. De store trenger innovasjon og de små trenger markedstilgang, sier Bjørne.
- Samtidig er dette en utfordrende dans, der banker med masse legacy og reguleringer skal samarbeide med gründere som er vant til flat struktur og at ting skjer raskt, sier Skogland.
Finansfokus har spurt et knippe banker om hvordan de ligger an