Det ender ofte med at patruljen blir nødt til å sette igjen politistudenten som er i praksis, slik at man kan kjøre lovlig, viser eksempler fra rundt i landet.
Politiets Volkswagen Passat skal etter det Politiforum forstår ha slitt med overvekt i
en årrekke, men problemet er heller ikke løst med de nye patruljebilene BMW 525 og Mercedes Vito.
- Dette er flaut og et stort nasjonalt problem, sier hovedverneombud i Øst politidistrikt, Bengt Guldbrandsen.
Han frykter for konsekvensene.
- Sånn kan vi ikke ha det. Det mest alvorlige her er om det skulle skje en trafikkulykke - tung last påvirker bilens kjøreegenskaper både med tanke på bremselengde og styreevne. Politiet skal ikke være tvunget til å bryte loven for å gjøre jobben sin. Dessuten hadde det vært ganske flaut å bli stoppet i vektkontroll av Statens vegvesen.
NASJONALT PROBLEM: Hovedverneombud i Øst politidistrikt, Bengt Guldbrandsen mener problemet er flaut og et stort nasjonalt problem. Foto: Privat
Han har nå tatt opp problematikken med politimesteren, politiets nasjonale kompetanse- og servicesenter, Politiets Fellestjenester (PFT) og blant annet


































































































