Politiet har dermed tildelt Volvo og Bertel O. Steen kontrakt på patruljebiler for 2020 til 2027. Nå letter PFT på sløret om hvordan de testet bilene som var med i konkurransen.
- Vi har hatt fokus på politihverdagen og bruken av en patruljebil. Vi har sagt til tilbyderne at slik er brukernes behov, og basert på det må dere tilby oss kjøretøy som matcher den beskrivelsen, sier Tor Arne Ballo, prosjektleder for kjøretøyanskaffelsen i politiet.
Testet av politifolk
Ti leverandører fra hele Europa meldte sin interesse om å levere biler til politiet. Fem av disse ble kvalifisert for å delta i konkurransen.
Bilene fra de fem leverandørene som ble valgt ut, har blitt testet både på HMS, ergonomi, komfort og sikkerhet, i tillegg til tekniske tester. Ergonomitestingen ble gjennomført av en rekke politiansatte som til daglig har bilen som sin arbeidsplass.
Blant dem som testet bilene var politioverbetjent Morten Østraat.
- Vi som har vært med på ergonomitestingen er både menn og damer, fra 1,60 til over to meter høye, og fra 50 kilo til over 120 kilo. Det er venstreskyttere og høyreskyttere, og alle disse tingene som påvirker den ergonomiske tilpasningen i bilen, slik at man skal finne en bil som passer for de aller fl este, sier han.
- Man må fi nne den gylne middelvei. Det kan godt hende man må fi nne en bil som ikke er best bare for meg, eller dårligst for meg, men man må se snittet, sier Østraat.
Han legger til at han merker klare for skjeller mellom bilene de har testet.
- I utgangspunktet er alle biler allright for folk som har vanlige klær på seg. Men i vårt yrke, med den utrustningen vi har på oss, med verneutstyr og skuddsikker vest, blir vi jo mye større enn man vanligvis er, sier han.
Med utstyrsbelte anslår Østraat at han i hvert fall er 10 centimeter bredere over hoftene enn han er ellers.
Kontoret ute i gata
Den første delen av testen ble gjennomført med tung vernevest, som brukes på skarpt oppdrag.
- Det var nærmest for å sjekke at vi ko