Han snakker av egen erfaring, opphavsmannen bak den kjente internasjonale PISA-testen og direktør for OECDs direktorat for utdanning og ferdigheter. Schleicher har sjøl opplevd skolen som lite engasjerende.
- Jeg var ingen god elev, sier han om de første åra på barneskolen.
Endringen kom da han begynte å spille i orkester med en dirigent som stilte høye krav.
- Det var forventa at vi øvde to-tre timer om dagen. Han var streng og tøff, men samtidig nesten som en ekstra forelder. Han hjalp meg når jeg sleit, og han var den første som forventa og trodde at jeg kunne klare noe, forteller Schleicher, som seinere har studert fysikk, matte og statistikk. Han har også et æresprofessorat ved Universitetet i Heidelberg.
Kreativitet blir viktig
Schleicher ga i fjor ut boka World Class - How to build a 21st-Century School System. Her argumenterer han for hvilke ferdigheter framtidas mennesker må ha for å møte morgendagens utfordringer. Konklusjonene bygger på nærmere 20 års erfaring med PISA-testen, og besøk på skoler over hele verden.
- Evnen til å være kreative og å skape noe blir viktig, sier Schleicher.
Elevene må dessuten settes i stand til å håndtere en verden i kontinuerlig endring.
- Det å lære å takle og forholde seg til dilemmaer som preger vår tid, en verden full av tvetydigheter og motsetninger. Vi må lære oss å verdsette ulike tankesett og ideer, ta ansvar og øve opp den sosiale og emosjonelle kapasiteten vår. Det handler ikke bare om å kunne eller vite, men å ha kunnskap om hva vi skal gjøre med det vi kan. Framtidas