Finansfokus
14.09.2016
Lavere kostnader er fremdeles den viktigste motivasjonen til outsourcing. Men også vansker med å få tak i rett kompetanse samt en stadig sterkere globalisering gjør at foretakene velger å sette ut mer og mer av virksomheten.
Outsourcing er en måte å få ned kostnadene på samtidig som IT-kostnadene blir mer forutsigbare. Mange banker har IT-budsjetter som øker fra år til år. Outsourcing får kostnadskurvene til å flate ut, sier Finn Edvardsen, senior manager hos Deloitte. Han har utarbeidet en rapport om outsourcing på vegne av Finansforbundet.
I Norge er DNB blant de største til å sette ut oppgaver til andre. Men ingen banker i Norge er helt uten outsourcing, selv om Nordea har valgt en annen strategi. De hadde en avtale med IBM, men kjøpte dette tilbake og tok over IT-drift og utvikling selv.
- Hvor mye sparer man egentlig på en slik prosess?
- Generelt sett vil 75 til 80 prosent av de ansatte måtte finne seg noe annet å gjøre når man outsourcer en IT-avdeling. De som blir igjen, skal følge opp og kontrollere leverandørene, forteller Edvardsen.
IKKE BARE IT Fremdel
Gå til medietI Norge er DNB blant de største til å sette ut oppgaver til andre. Men ingen banker i Norge er helt uten outsourcing, selv om Nordea har valgt en annen strategi. De hadde en avtale med IBM, men kjøpte dette tilbake og tok over IT-drift og utvikling selv.
- Hvor mye sparer man egentlig på en slik prosess?
- Generelt sett vil 75 til 80 prosent av de ansatte måtte finne seg noe annet å gjøre når man outsourcer en IT-avdeling. De som blir igjen, skal følge opp og kontrollere leverandørene, forteller Edvardsen.
IKKE BARE IT Fremdel


































































































