AddToAny

Ombruk - et bærekraftig førstevalg?

Ombruk - et bærekraftig førstevalg?
Riving generer enorme mengder avfall hvert år. Hvordan kan ombruk av byggematerialer bli et kostnadseffektivt og praktisk alternativ til nye materialer i markedet?
Ombruk reduserer press på primære ressurser og hindrer samtidig at avfall går til deponi eller forbrenning. Gjennom ulike faser av et produkts levetid kan dermed ombruk føre til redusert energibruk, redusert forurensning og redusert bruk av arealer til deponering av avfall. Tilrettelegging for ombruk handler om bedre ressursutnyttelse totalt sett, og også om bevaring av historisk verdifulle bygninger og bygningsdeler.



FORSKRIFTER OG RAMMEBETINGELSER TEK10 slår fast at: «Det skal velges produkter til byggverk som er egnet for ombruk og materialgjenvinning. » Veiledningen poengterer videre at prosjekteringen skal vise til konkrete vurderinger mht. ombruk og materialgjenvinning.



I praksis kan imidlertid ombruk fort bli en krevende øvelse. Initiativene til ombruk av byggevarer strander ofte fordi det krever ekstra tid i en hektisk rive- og byggeprosess, og dermed kan påvirke kostnadseffektiviteten. I tillegg kan det være utfordrende for oppdragsgiver eller entreprenør å håndtere usikkerheter knyttet til kvalitetskontroll og juridisk ansvar for de demonterte komponentene ANSVARSFORHOLD De som skal velge produkter til bruk i et byggverk må vurdere om byggverket, med de elementene som brukes, oppfyller forskriftskravene. Dette ansvaret ligger da typisk enten hos prosjekterende arkitekt/ rådgiver eller hos utførende entreprenør.

I et rehabiliteringsprosjekt, der det er samme ansvarshavende for riving og nybygg, kan man lettere etablere tillit. Dette gjør det enklere for entreprenør å avgjøre om ombrukte bygningsdeler vil kunne fungere ette
Gå til mediet

Flere saker fra Byggfakta

Norsk Byggtjeneste jobber nå frem en felles dataløsning for NOBB og NOBB-VAVVS. Tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2024.
Byggfakta 10.10.2023
Kystverket skal bygge verdens første skipstunnel. Dimensjonene er massive, og totalt skal det tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer ca. 5.
Byggfakta 10.10.2023
Det benyttes massivtre i bygninger, både private hjem og offentlige bygg. Bra for klimaet, og fint å se på. Men ikke så bra hvis flammene får tak, viser forskning. - Sprinkelanlegg bør vurderes også i massivtrebygg der det ikke er påbudt, mener brannforsker Andreas Sæter Bøe.
Byggfakta 10.10.2023
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggfakta 10.10.2023
Byggfakta 10.10.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt