HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
03.11.2023
Finnes det en særegen nordisk type IedeIse, og hva består denne i så faII av? Forskere har ikke aIItid vært enige om dette, men en heIt ny studie som sammenIigner IedeIse i hoteIIbransjen i Norge, Sverige, Danmark, FinIand og IsIand, peker på noen sentraIe trekk som kjennetegner nordisk IedeIse.
Troen på at ledere bør lede med et godt eksempel står helt sentralt, i tillegg til gjensidig tillit, åpen kommunikasjon og likestilling.
For første gang har det blitt gjennomført en intervjustudie som utforsker og sammenligner ledelsestyper i alle de fem nordiske landene. Studien rapporterer flere likheter i ledelse i den nordiske hotellbransjen. Hotelledere og ansatte som deltok i studien fremhevet betydningen av å vise empati, lytte til og inkludere de ansatte, samt å delegere ansvar. I tillegg er det viktig for nordiske ledere å se ansatte som individer for å kunne motivere og bidra til utvikling hos hver enkelt ansatt.
Samtidig viser studien en klar tendens til at nordiske ledere unngår konflikter og konfrontasjon. I stedet for å utøve streng autoritet, er de nordiske lederne opptatt av å bidra til et positivt, vennlig og inkluderende arbeidsmiljø. Mange ledere fremhever lidenskap for hotellbransjen som en viktig drivkraft, og spesielt unge ledere viser ofte ambisjon, hengivenhet, og ønsker å synliggjøre sitt engasjement. Hotellansatte på sin side verdsetter lederens praktisk erfaring i bransjen, og foretrekker synlige og tilgjengelige ledere som deltar aktivt i det daglige. Både ansatte og ledere fremhever dermed betydningen av å lede med et godt eksempel. Dette er noen a
Gå til medietFor første gang har det blitt gjennomført en intervjustudie som utforsker og sammenligner ledelsestyper i alle de fem nordiske landene. Studien rapporterer flere likheter i ledelse i den nordiske hotellbransjen. Hotelledere og ansatte som deltok i studien fremhevet betydningen av å vise empati, lytte til og inkludere de ansatte, samt å delegere ansvar. I tillegg er det viktig for nordiske ledere å se ansatte som individer for å kunne motivere og bidra til utvikling hos hver enkelt ansatt.
Samtidig viser studien en klar tendens til at nordiske ledere unngår konflikter og konfrontasjon. I stedet for å utøve streng autoritet, er de nordiske lederne opptatt av å bidra til et positivt, vennlig og inkluderende arbeidsmiljø. Mange ledere fremhever lidenskap for hotellbransjen som en viktig drivkraft, og spesielt unge ledere viser ofte ambisjon, hengivenhet, og ønsker å synliggjøre sitt engasjement. Hotellansatte på sin side verdsetter lederens praktisk erfaring i bransjen, og foretrekker synlige og tilgjengelige ledere som deltar aktivt i det daglige. Både ansatte og ledere fremhever dermed betydningen av å lede med et godt eksempel. Dette er noen a