- Dessverre ser vi daglig kunder som blir svindlet eller forsøkt svindlet. Svindlerne blir hele tiden mer profesjonelle og vet nøyaktig hva de skal gjøre. Eldre og sårbare mennesker er den viktigste målgruppen, men den mest vanlige svindelmetoden, phishing, rammer kunder i alle aldre. Investeringssvindel er også utbredt, forteller Edholm.
PHISHING ØKER MEST
- Hvis vi ser på det totale omfanget av de ulike svindelmetodene, så er det phishing som øker mest både på SMS, e-post, på sosiale medier og over telefon. Her lures kundene til å klikke på lenker som utgir seg for å være fra banken, eller andre kjente selskap som Vipps, BankID, Kredinor, Klarna eller Intrum. Hvis du klikker på lenken, blir du ført videre til en phishing-side laget av svindlerne for å få tak i sensitiv informasjon som kort- og BankID informasjon og passord, forklarer Edholm.
Phishing rammer kunder i alle aldre.
Ida Marie Edholm, Nordea
Svindlerne blir stadig mer profesjonelle. De snakker godt norsk, er proffe til å utforme svindelmeldingene og følger veldig godt med når noe skjer. Når det nærmer seg jul, sendes det ut en falsk melding om at du har fått en pakke som må hentes snarest. Men før du henter pakken, må du betale et lite gebyr. Du blir bedt om å klikke på en lenke som fører videre til en falsk innloggingsside til nettbanken. Du tror du logger inn i nettbanken, men egentlig får svindlerne tak i innloggingsinformasjonen din. Det samme skjedde under utfasing av BankID på mobil. Da kom det ekstra mange svindelforsøk som gikk ut på å få kundene til å laste ned en falsk app for på den måten å fiske sensitiv informasjon.
RASK RESPONS
Svindelekspert Ida Marie Edholm sier at den største utfordringen er å hjelpe kunden på best mulig måte. Derfor er det helt avgjørende at kundene tar kontakt med Nordea med en gang noe har skjedd, slik at banken kan hjelpe raskest mulig med å sperre kort etc.
Det vil alltid finnes svindel i ulike former.
Ida Marie Edholm, Nordea
- Bankenes problem er at det hele tiden er noen kunder som blir lurt av svindlerne til å gi