Det er Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) som skal undersøke hvordan institusjonene har håndtert koronakrisen i høyere utdanning, går det fram av en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet. Et viktig formål er å lære av de erfaringene man har fått, og se om det er noe universitetene og høyskolene bør ta med seg videre når situasjonen normaliserer seg.
- Ett av målene er å se om det har oppstått aktiviteter og læringsformer som har gjort utdanningene og forskningen bedre som vi bør ta med oss videre. I tillegg vil vi finne ut hvilke negative konsekvenser situasjonen har hatt for både fremdrift og kvalitet i utdanning og forskning, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H)
Dette prosjektet skal etter planen være ferdig i februar.
Grundige undersøkelser
De tre andre forskningsprosjektene lyses nå ut av Utdanningsdirektoratet (Udir). De forskningsmiljøene som får prosjektene skal analysere hvordan koronautbruddet har påvirket henholdsvis barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Direktoratet har samarbeidet med de relevante partene om utforming av oppdragene og forskningsprosjektene forventes å