AddToAny

Nå er det opp til oss

Nå er det opp til oss
15 prosent-målet er historie. Nå er det opp til oss som forbrukere å sørge for utvikling av økologisk produksjon og forbruk i Norge. Med din hjelp kan det offentlige også bli en stor og viktig økoforbruker. Er du med?
SKAL DU som forbruker og matkunde finne mer økologisk norsk mat i butikken, må flere norske bønder produsere den. Skal norske bønder kunne legge om til økologisk, må de være trygge på å få solgt varene sine. En liten knute, altså. Men det er her kommuner, fylker og staten kommer inn. De er også forbrukere - og de kjøper inn mye mat. En annen ting; Offentlige virksomheter skal ta miljøhensyn ved sine innkjøp. Økologisk mat er miljøhensyn.

ETTERSPØRSELEN er det som nå skal drive utviklingen av økologisk landbruk i Norge framover. Det bestemte Stortingsflertallet da de ga opp 15 prosent-målet på forsommeren i år, uten noen konkrete og helhjertede forsøk. Ikke engang i Stortingskantina ble 15 prosent-målet fulgt opp.
Heldigvis er mange andre offentlige kantiner og storkjøkken godt i gang med omlegging. De har satt seg egne mål om minst 15 prosent, eller mer, økologisk mat på menyen. Storsatsingen Økoløft i kommuner, som ble startet høsten 2007, har gitt konkrete resultater. Mange lokal- og fylkespolitikerne satte seg da hårete mål, og kjøkkenfolket brettet opp ermene. Mange barnehager, skoler og kommunale institusjonskjøkken har startet omlegging. Ogs
Gå til mediet

Flere saker fra Ren Mat

Om eg fortel deg at huda di er eit økosystem, kva ynskjer du å gje ho?
Ren Mat 01.12.2023
Reins Kloster Akevitt, ble først lansert i 2012 etter at Reins Kloster og 3-4 andre gårder med tidligere tilknytning til Klosteret gikk sammen for å lage Norges første økologiske akevitt.
Ren Mat 01.12.2023
DEN GRØNNESTE VINEN er den som ikke drikkes. Slik resonneres det i hvert fall rundt strøm som ikke brukes.
Ren Mat 01.12.2023
Du trenger
Ren Mat 01.12.2023
Julen er høysesong for å nyte vår nasjonalsprit norsk akevitt. Brennevinet har i løpet av de siste tiårene gått fra å være ansett som fattigmanns trøst til å bli en nasjonal merkevare som kan måle seg med hvilken som helst importert brennevin.
Ren Mat 01.12.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt