AddToAny

Mest for sykepleiere

Anmeldt av Kari Tove Elvbakken Professor, Institutt for politikk og forvaltning, Universitetet i Bergen Om boka Bente Lilljan Lind Kassah, Hilde Nordahl-Pedersen og Wivi-Ann Tingvoll (Red.) (2022).
De fleste arbeider ved sykepleieutdanningen, Institutt for sykepleievitenskap i Narvik og Harstad, men noen er også knyttet til barnevernspedagogutdanningen. Redaktørene vektlegger ønsket om å bidra til samarbeid mellom utdanninger og til flerfaglig tilnærming. Boka har 17 forfattere og 11 kapitler. Den er utgitt som e-bok og har 266 sider.

De tre redaktørene kommer fra Universitetet i Tromsø (UiT) Norges arktiske universitet. Hilde Nordal-Pedersen og Bente Lilljan Kassah er ved henholdsvis Handelshøyskolen og barnevernspedagogutdanningen i Harstad og Wivi-Ann Tingvold ved sykepleierutdanningen i Narvik. I sitt innledende kapittel presenterer redaktørene begreper og perspektiver som skal være sentrale i de ulike kapitlene i antologien. Tjenesteutøveres handlingsrom til å benytte egen kompetanse i tjenesteutøvelsen er bokas kjernetema. I tråd med denne ambisjonen vektlegger de begreper knyttet til kunnskap, kompetanse, tverrfaglig samarbeid, ledelse og organisering. Begrepet handlingsrom, mulighetsrom for handling, er sentralt, med faktorer som gir muligheter for handling og som gir begrensninger.

I kapittel 2 drøftes utfordringer i tverrfaglig samarbeid. Forfatterne tar utgangspunkt i de kommunale helse- og sosialtjenestene og det kommunale barnevernet. Det er skrevet av Svenn- Tore Dreyer Fredriksen ved UiT og redaktørene Kassah og Tingvold. Forfatterne drøfter betingelser og utfordringer for tverrfaglig samarbeid i helse- og omsorgstjenester og i barnevernet i kommunene. De er særlig opptatt av profesjoners og semiprofesjoners ulike kunnskapsgrunnlag og kunnskapenes ulike forankringer. De peker på kunnskapshierarki og forskjellige kunnskapers mulighet for innflytelse som noe som vanskeliggjør tverrfaglig samarbeid innenfor ulike tjenesteområder. Selv med stor politisk enighet om betydningen av tverrfaglig innsats, viser forfatterne til at spenninger og liten oppmerksomhet om slike forskjeller gjør det tverrfaglige samarbeidet vanskelig.

Sykepleierens kjernekompetanser er tema i kapittel 3, skrevet av Lena Wiklund Gustin, Mälerdalens høgskole og sykepleieutdanningen ved UiT i Narvik. Gustin beskriver og forklarer sykepleieres profesjonelle kompetanse i seks kjerneområder etter en gruppering gitt av de amerikanske sykepleieforskerne Glenn Sheewood og Jane Barnsteiner. Dette dreier seg om personsentrert omsorg, samarbeid i team, evidensbasert pleie, forbedringskunnskap for kvalitetsutvikling, informasjonsteknologi og sikker pleie og omsorg. Kapitlet presenterer ideelle egenskaper og ferdigheter for sykepleiere, i en internprofesjonell forståelse av egne kvaliteter. Kapitlet gjør bruk at en omfattende internasjonal littera

Les mer

Flere saker fra Fontene forskning

Medvirkning er et begrep flittig brukt i både festtaler og lovverk, men fortsatt opplever mennesker i møte med velferdsstaten å bli snakket til, ikke med. Hvorfor er det så vanskelig?
Fontene forskning 14.12.2023
Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan gård-skole-tilbud kan legge til rette for personlig utvikling og yrkesvalg for elever med faglige og/eller sosiale vansker på ungdomstrinnet. Artikkelen bygger på kvalitative telefonintervjuer med ti ungdommer i alderen 16-18 år som hadde et slikt tilbud da de gikk på 9. og 10. trinn.
Fontene forskning 14.12.2023
Boka handler om det som i fagsjargongen i barnevernet kalles ettervern, selv om slikt «vern» i lovverket nå omtales som Hjelpetiltak til ungdom over 18 år (§ 3-6).
Fontene forskning 14.12.2023
? «CHILDREN WITH DISABILITIES and UN rights conventions» er et partnerskapsbasert prosjekt for gjensidig utveksling mellom Norge og Tanzania.
Fontene forskning 14.12.2023
Artikkelens tema er betraktninger rundt det å flytte ut av foreldrehjemmet som ung voksen med en utviklingshemming. Informantene er åtte unge voksne med Downs syndrom og 25 foreldre, og artikkelen har en kvalitativ tilnærming med intervjuer og tematisk analyse. Funnene avdekker ulike posisjoner mellom foreldre og unge voksne når det gjelder ønsker og behov knyttet til å bo utenfor foreldrehjemmet.
Fontene forskning 14.12.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt