De tre redaktørene kommer fra Universitetet i Tromsø (UiT) Norges arktiske universitet. Hilde Nordal-Pedersen og Bente Lilljan Kassah er ved henholdsvis Handelshøyskolen og barnevernspedagogutdanningen i Harstad og Wivi-Ann Tingvold ved sykepleierutdanningen i Narvik. I sitt innledende kapittel presenterer redaktørene begreper og perspektiver som skal være sentrale i de ulike kapitlene i antologien. Tjenesteutøveres handlingsrom til å benytte egen kompetanse i tjenesteutøvelsen er bokas kjernetema. I tråd med denne ambisjonen vektlegger de begreper knyttet til kunnskap, kompetanse, tverrfaglig samarbeid, ledelse og organisering. Begrepet handlingsrom, mulighetsrom for handling, er sentralt, med faktorer som gir muligheter for handling og som gir begrensninger.
I kapittel 2 drøftes utfordringer i tverrfaglig samarbeid. Forfatterne tar utgangspunkt i de kommunale helse- og sosialtjenestene og det kommunale barnevernet. Det er skrevet av Svenn- Tore Dreyer Fredriksen ved UiT og redaktørene Kassah og Tingvold. Forfatterne drøfter betingelser og utfordringer for tverrfaglig samarbeid i helse- og omsorgstjenester og i barnevernet i kommunene. De er særlig opptatt av profesjoners og semiprofesjoners ulike kunnskapsgrunnlag og kunnskapenes ulike forankringer. De peker på kunnskapshierarki og forskjellige kunnskapers mulighet for innflytelse som noe som vanskeliggjør tverrfaglig samarbeid innenfor ulike tjenesteområder. Selv med stor politisk enighet om betydningen av tverrfaglig innsats, viser forfatterne til at spenninger og liten oppmerksomhet om slike forskjeller gjør det tverrfaglige samarbeidet vanskelig.
Sykepleierens kjernekompetanser er tema i kapittel 3, skrevet av Lena Wiklund Gustin, Mälerdalens høgskole og sykepleieutdanningen ved UiT i Narvik. Gustin beskriver og forklarer sykepleieres profesjonelle kompetanse i seks kjerneområder etter en gruppering gitt av de amerikanske sykepleieforskerne Glenn Sheewood og Jane Barnsteiner. Dette dreier seg om personsentrert omsorg, samarbeid i team, evidensbasert pleie, forbedringskunnskap for kvalitetsutvikling, informasjonsteknologi og sikker pleie og omsorg. Kapitlet presenterer ideelle egenskaper og ferdigheter for sykepleiere, i en internprofesjonell forståelse av egne kvaliteter. Kapitlet gjør bruk at en omfattende internasjonal littera