AddToAny

Med verden som lekegrind

Fra etableringen i 1905 har Hydro vært gjennom store endringer, og har produsert alt fra gjødsel til sjokolade, laks, magnesium, olje og gass og i dag - aluminium. Hovedkontoret ligger fremdeles i Norge. Men med årene har selskapet spredt sine 35 000 ansatte ut over 40 ulike land, og i dag leder Hilde Merete Aasheim et globalt konsern.
Konsernsjefen overtok ledelsen av Norsk Hydro i mai i år, men har lang fartstid i selskapet, og har vært delaktig i viktige perioder i transformasjonen av det globale konsernet. Den erfaringen kommer godt med, for med aktivitet på alle kontinent følger mange markedsmuligheter, men også mange områder med store utfordringer. De siste 18 månedene har vært krevende for Hydro, med midlertidig nedstenging av aktiviteten i Brasil, et kraftig cyberangrep og flere internasjonale handelshindringer som skaper usikkerhet i viktige markeder.
- Å lede Hydro handler om å forvalte 100 års industrihistorie, og legge til rette for nye 100 år. Nå står vi overfor utfordrende tider. Jeg liker utfordringer. Vi har nå etablert en kraftig agenda og sammen med våre 35 000 kompetente, engasjerte og flotte medarbeidere skal vi skape et robust og lønnsomt Hydro basert på innovasjon og bærekraftig, fastslår Aasheim.
Hun mener den største utfordringen med å lede et multinasjonalt selskap er de mange ulike interessentene hun må svare for.
- Som et multinasjonalt selskap har du svært mange interessenter du må forholde deg til og ta hensyn til. Det er en balansegang hvor vi må holde fast på verdiene våre og vår måte å drive business på, og samtidig tilpasse oss og imøtekomme lokale behov. De største mulighetene ligger i å få hele organisasjonen til å jobbe sammen mot et felles mål. Nylig lanserte vi en ny agenda for selskapet, nemlig at vi må få opp lønnsomheten samtidig som vi skal produsere på en bærekraftig måte. Jeg er imponert over hvor raskt organisasjonen har respondert på den nye agendaen. Det synes jeg er veldig spennende, konkluderer hun.

SUNT MED ENDRING
På spørsmålet om hva den norske grunnidentiteten betyr for et globalt selskap, svarer Aasheim:
- Hydro er et verdidrevet selskap med en sterk bedriftskultur. Siden vi ble etablert i 1905 har vi vært igjennom store endringer. Men formålet vårt har vært det samme i alle år: Å skape et mer livskraftig samfunn gjennom nyskapende og effektiv utvikling av naturressurser til løsninger og produkter. I det ligger det at næringslivet må være en del av løsningen på de største utfordringene verden står overfor. I 1905 handlet det om å lage mineralgjødsel som kunne løse matkrisen i verden. Vår tids største utfordring er klimaendringene, og Hydros bidrag er å produsere grønnere aluminium med lavest mulig CO2-avtrykk, som kan resirkuleres om og om igjen, beskriver hun.
Aasheim tror også det norske eierskapet er viktig. - Staten eier 34 prosent av Hydro og er en god og langsiktig eier. Nærings- og fiskeridepartementet er tydelig i sine forventninger til oss som selskap, tydelige på at lønnsomhet og bærekraft må gå hånd i hånd.
Vi har fortsatt hovedkontor i Norge, på Vækerø. Det bidrar selvsagt til identiteten vår, men jeg tror hjørnestensbedriftene våre rundt om i verden bidrar vel så mye. Fabrikkene, mennes
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt