I Fysioterapeutens podcast (14.06.2021) forteller Martin Moum Hellevik om sin faglige reise, hvorpå han som student ved master i nevrologisk fysioterapi ble opplært i en metodikk. Vi får aldri en forklaring på hva denne metodikken er. Videre forteller han at denne metodikken i starten fungerte bra i klinikken, men at han etter hvert opplevde at metodikken ikke var forenelig med teori rundt nevroplastisitet. Han har derfor gått over til "det nye" innen nevrologisk fysioterapi. Vi får heller ikke her en eksplisitt forklaring på hva "det nye" er, men han understreker at det skiller seg fra de tradisjonelle behandlingsformene, og er fundamentert i kunnskapsbasert praksis.
Denne fagkronikken er et tilsvar til Helleviks uttalelser. Tilsvaret skal ikke handle om Helleviks faglige oppvåkning, forståelse av nevrologisk fysioterapi, nevroplastisitet og kunnskapsbasert praksis. Dette tilsvaret skal handle om hva master i nevrologisk fysioterapi er, studieprogrammets historikk og teoretiske fundamentering. Gjennom dette vil jeg vise at det er alt annet enn bare èn metodikk.
Masterprogrammets historikk
Master i nevrologisk fysioterapi ble til etter initiativ fra NFFs faggruppe for nevrologi, ortopedi og reumatologi (NOR) i 2003, hvor blant annet professor Britt Normann satt i styret. I faggruppa hadde behovet for kompetanseutvikling for fysioterapeuter innen nevrologisk fysioterapi vært diskutert lenge. En markedsundersøkelse ved landets sykehus og lokalavdelinger ved NFF avdekket at fysioterapeuter i praksisfeltet etterspurte en videreutdanning i fagfeltet. Faggruppen NOR, representert ved professor Normann, henvendte seg til fysioterapiutdanningene i Norge for å høre om det kunne være av interesse å opprette en slik videreutdanning, og fikk innpass på den gamle høyskolen i Tromsø. Utviklingsarbeidet ble påstartet i 2004 samtidig som en ny markedsundersøkelse avdekket at en slik utdanning var etterspurt, men at det var et større behov for et masterstudium enn en vanlig videreutdanning.
I 2005 overtok Universitetet i Tromsø (UIT) ansvaret for å ferdigstille studieplanen og gjennomføre studiet. Den primære arbeidsgruppen var satt sammen av fagfolk fra ulike felt i fysioterapi, og bestod av Eline Thornquist (professor i fysioterapi og spesialist i psykomotorisk fysioterapi), Åse Bårdsen (høyskolelærer i fysioterapi og spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi), Gunn Kristin Øberg (stipendiat og spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi) og Britt Normann (cand.san/amanuensis og spesialist i nevrologisk fysioterapi). I tillegg ble studieplanen formet etter innspill fra en referansegruppe sammensatt av ulike fagmiljøer i Norge, som representanter fra UIT, spesialisthelsetjenesten og NFFs faggrupper NOR, Fysioterapi for eldre og Barne- og ungdomsfysioterapi. Dette bidro blant annet til et masterprogram med to parallelle langsgående fordypningsemner, herunder barn og voksne. Studieplanen ble godkjent høsten 2006, med oppstart av første kull i 2007. Fond for etter- og videreutdanning fullfinansierte de to første kullene.
Hva master i nevrologisk fysioterapi er
Master i nevrologisk fysioterapi vektlegger utvikling av spesialisert og akademisk kompetanse i nevrologisk fysioterapi til barn og voksne. Diagnosegrupper som særlig tematiseres er hjerneslag, cerebral parese, multippel sklerose, Par


































































































