AddToAny

Markedsføring i et helthetsperspektiv

Blant tallorienterte økonomer så man på markedsføring som et «pratefag» da jeg gikk på NHH. Jeg fikk raskt en annen oppfatning da jeg fikk jobb i Lilleborg.
Markedsføring var det sentrale, så sentralt at den viktigste funksjonen i bedriften var «produktsjefen». Orkla er fremdeles kjent for å være dyktige når det gjelder markedsføring. Prinsippene er de samme, markedsføringen er det sentrale.

Jeg fikk ansvaret for en portefølje med produkter. Produktene var navet, og alle andre aktiviteter ble knyttet til det. På mange måter var det å ha produktansvaret sammenlignbart med «å være en liten bedrift». Salg, markedsføring, produksjon og økonomiske resultater ble samlet i en tankegang rundt selve produktet. Koordinering var avgjørende. Det hjalp ikke å ha lanseringsplanene klare dersom parfymen som skulle inngå i produktet ikke var levert i produksjonen. Den viktigste lærdommen var hvor integrert alle aktivitetene rundt et produkt var.

Et av de store merkene hos Lilleborg var for mange år siden Timotei. Sjampoen ble solgt i store mengder i dagligvarebutikker, markedsføringen var intensiv og markedsandelen var høy. Sjampoen var grønn, og Timotei ble markedsført med grønn natur og blomsterenger. Det som holdt på å velte hele produktet var en historie om en som hadde fått «grønt» hår av å vaske håret med Timotei. Det viste seg senere at grønnskjæret trolig skyldtes vann fra kobberrør som hadde en svak reaksjon med såpen. Men likevel - redningsoperasjonen ble omfattende. I denne stod markedsføringsavdelingen sentralt, og produktsjefen hadde mer enn nok å gjøre i flere måneder. En avgjørende detalj var fargen på sjampoen. I dag er ikke sjampoer grønne.

Den neste sjampohistorien som virkelig ble truende for Timoteis posisjon, var en vellykket produktlansering fra en av konkurrentene. Sjampoen Wash and Go ble lansert, der ideen var en sjampo som både var en sjampo og en balsam i ett. Markedsføringsinnsatsen var betydelig, og på kun kort tid hadde Wash and Go tatt betydelige markedsandeler. Det sendte varige sjokkbølger gjennom sjampomarkedet. Noen år etter lanseringen av Wash and go, forsvant Timotei fra butikkhyllene.

Lærdommen var at markedsføring, markedsforståelse, innovative produkter, et godt salgsapparat og koordinerte aktiviteter rundt produktene var helt vesentlig. Timotei ble erstattet av et annet merke. I dag er det sjampoen Define som er markedsleder.

En achilleshæl hos de mange gründerne i Norge er at de mangler det vi kan kalle en kommersialiseringskompetanse. Det handler ikke bare om de store linjene. Det er handler om detaljkunnskap, om strategi, om hvordan og hva som selger. Det handler også om helt praktiske forhold, som å koordinere produksjon, vite hvilke salgskanaler som kan fungere, sørge for riktig «innpakning» av produktet eller tjenesten.

Årene som produktsjef lært meg mye om hvordan en bedrift, riktignok på mikronivå, fungerer i praksis. Det lærte meg også at markedsføring ikke bare er reklame. Det kan sees på en «selvfølgeligheter», men erkjennelsen må tas på alvor. Selger ikke produktet, får ikke «tallknuserne» noe å gjøre.

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt