Skolelederen
23.03.2022
Alle forventer at lærerne skal ha høy og relevant kompetanse. Men hvilke forventninger har vi egentlig til kompetansen hos de som skal lede lærerne?
Ledere i skole og barnehage jobber i et hierarki der ulike oppdragsgivere stiller krav om resultater. Perifere ledere i oppdragslinjen vedtar lover, forskrifter, retningslinjer og planer som direkte påvirker handlingsrommet. De stadig økende forventingene til hva lederne skal løse av oppgaver, utfordrer våre muligheter til å lede og utvikle barnehager og skoler på en god og helhetlig måte.
For å forbedre elevers læringsutbytte må en utvikle og forsterke ledernes evne til å drive forbedringsarbeid innen det profesjonelle fellesskapet. Politikere, policydesignere og offentligheten burde derfor oftere sette søkelys på kvaliteten på lederskapet som skal utvikles og utøves. Ledelse er én av mange interne og eksterne faktorer som virker
Gå til medietFor å forbedre elevers læringsutbytte må en utvikle og forsterke ledernes evne til å drive forbedringsarbeid innen det profesjonelle fellesskapet. Politikere, policydesignere og offentligheten burde derfor oftere sette søkelys på kvaliteten på lederskapet som skal utvikles og utøves. Ledelse er én av mange interne og eksterne faktorer som virker