AddToAny

Må vi alltid være på vei et sted?

Må vi alltid være på vei et sted?
Må vi alltid sette ord på det barna gjør, som noe, eller alltid forsvare det pedagogisk? Kan ikke barna få lov til bare å fordype seg i bil-leken, eller være i «mellomrommet» uten å måtte være på vei et sted?
Han er to år, sønnen min. Og spesielt opptatt av kjøretøy som biler og gravemaskiner. I barnehagen og hjemme ser jeg både han og andre barn innta en egen måte å ligge på når han eller de andre kjører småbiler på gulvet. De ligger på siden med hodet lent på den ene armen, mens de kjører bilen med den andre armen fram og tilbake foran seg. Sånn kan barna ligge en stund, og jeg har sett det før, mange ganger i barnehagen. Hva trer fram om denne «måten» å leke (?) på? Jeg skriver leke med spørsmålstegn bak, fordi jeg ikke kan vite om det er lek barna driver med i hendelsene jeg har beskrevet. Med disse spørsmålene og hendelsene som utgangspunkt er jeg nysgjerrig på om Deleuze og Guattari-inspirerte begrep som desire, refrain, becoming og line of flight (MacLure 2016, Jackson og Mazzei 2012) kan brukes på disse hendelsene.

MARKERER TERRITORIER
Deleuze og Guattaris tanker om refrain er som MacLure (2016, s. 177) skriver « (...) a marker of territory. The refrain establishes ‘the beginnings of order in chaos'.» Refrain handler både om å skape orden, og om noe gjentagende, en rytme, som skjer på ulike måter hver gang. Derfor, tenker jeg, kan hendelsene slik som barna med bilene knyttes mot barns desire for å markere territorier i løpet av livet i barnehagen, eller hjemme, territorier som gir rom for stadig nye tilblivelser og mellomrom.

I ETT MED DET BARNA GJØR
I barnehagens larm og tilsynelatende kaotiske (mine ta
Gå til mediet

Flere saker fra Første steg

... tuller og tøyser barn så mye? Boka ønsker å få oss til å se og reflektere over betydningen av tull og tøys i barnehagen. Tema er humor, latter og hvordan møte tull og tøys.
Første steg 28.02.2020
Barnehagene trenger en felles holdning til barns seksuelle lek og utforskning. Denne boka er fin å ha med i debatten.
Første steg 28.02.2020
Lat som dere blir overrasket av en skummel hai, la barna dikte opp liksom-gaver, eller hiv dere på bussen til Afrika. Her er tre typer leker til samlingsstunden.
Første steg 28.02.2020
Både rom og omgivelser har betydning for hvordan barna opplever omsorg i barnehagen, viser forskning.
Første steg 28.02.2020
Det tar rundt 17 år før barna forteller om det.
Første steg 28.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt