AddToAny

Legitimasjonskontroll: Modum landet trygt

17. januar leverte SpareBank 1 Modum sin dokumentasjon til Finanstilsynet etter en hektisk innspurt i legitimasjonskontrollen. Ca. 200 kunder møtte ikke opp og fikk sin konto sperret.
Tekst og foto: Svein Åge Eriksen

VIKERSUND: De 70 ansatte i den lille lokalbanken i skiflyvningsbygda Modum har ikke manglet arbeidsoppgaver det siste året. For å oppfylle hvitvaskingslovens krav til legitimasjonskontroll har de gjennomført to store prosjekter og kom i mål med sitt arbeid like før den endelige fristen fra Finanstilsynet gikk ut 17. januar.

MANGLET 7 000 PASS

Ledelsen valgte å organisere arbeidet med legitimasjonskontrollen i to prosjekter.

- Det første prosjektet startet i oktober 2018. Da gikk vi igjennom våre kundelister og fant ut at vi manglet passet til 7 000 personkunder med BankID. Siden det er strenge krav til legitimasjon av den elektroniske signaturen, sendte vi ut 6 000 mail og 1 000 brev og ba kundene møte opp i banken med pass, forteller Anne Leversby. Hun er både fagansvarlig for AML området (for legitimasjonskontrollen) og hovedtillitsvalgt.

Vi var veldig spente på hvor mange kunder som ville komme

For at ikke alle kundene skulle komme til banken med en gang, ble epostene og brevene sendt ut i puljer. På dette tidspunktet var liten offentlig informasjon om hvorfor nåværende kunder måtte legitimere sitt kundeforhold med pass. Derfor var det langt fra alle kundene som møtte opp. Noen av dem som kom i banken ga klar beskjed om at dette synes de var helt unødvendig.

STOR DUGNAD: - Alle måtte trå til for å komme i mål med legitimasjonskontrollen, sier fagansvarlig Anne Leversby.

- Vi var veldig spente på hvor mange kunder som ville møte opp i banken. For å gjøre det enklere for kundene holdt vi kveldsåpent tirsdager, torsdager. I tillegg holdt vi også lørdagsåpent i den mest hektiske perioden. Vi trodde vi hadde lagd en god plan for arbeidet, men mange kunder var trege til å komme med passet. En rekke eldre kunder hadde ikke pass eller hadde vanskelige for å komme seg til banken. Dette ble krevende for oss og vi gjorde alt det som var mulig for å verifisere disse kundeforholdene på andre måter, forteller Leversby.

LESTE TILSYNSRAPPORTER

Etter hvert som arbeidet med å kontrollere passet til kundene gikk framover, opplevde de ansatte i SpareBank 1 Modum at Finanstilsynet skjerpet kravene til oppfølging av retningslinjene. Samtidig økte tempoet i legitimasjonskontrollen. For å øke sin kunnskap, leste de ansatte flere tilsynsrapporter som andre banker hadde fått fra Finanstilsynet. På den måten ble de bedre rustet til å gjøre et grundig arbeid i egen bank.

9. oktober 2019 fikk bankene som ikke hadde kontroll på legitimasjonen fra sine kunder, kniven på strupen. Fi

Les mer

Flere saker fra Finansfokus

- Vi vil kjempe med alle midler i årets tariffoppgjør for å få gjennomslag for økt kjøpekraft for våre medlemmer. Etter mange magre år med reallønnsnedgang, er det nå arbeidstakernes tur, sier forbundsleder Vigdis Mathisen.
Finansfokus 12.03.2024
«Menneskene har en superkraft. Vi klarer å stå i smerte og ubehag over tid». Det å stå i det og holde ut selv når det er motstand, var ett av hovedbudskapene da John Hammersmark, også kjent som kapteinen i Kompani Lauritzen (KL), holdt foredrag for en fullsatt kinosal i Stavanger. Han vil også at du skal gi deg selv en klapp på skulderen når du takler en utfordring.
Finansfokus 12.03.2024
Vi starter med å skru tiden tilbake til 1995. Televerket endrer navn til Telenor ASA og blir et globalt telekomselskap som etter hvert får en betydelig virksomhet i Asia.
Finansfokus 12.03.2024
If har totalrenovert hovedkontoret på Vækerø i Oslo med et helt bestemt mål: Å fremme samhandling mellom avdelingene. Ansatte forteller at det nå er blitt lettere å spørre hverandre.
Finansfokus 12.03.2024
Mastercard har investert syv milliarder dollar i nettsikkerhet og kunstig intelligens i kampen mot nettkriminalitet de siste årene.
Finansfokus 12.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt