Finansfokus
17.12.2024
Å lede under store omstillinger krever sin mann eller kvinne. Det kan Danske Banksjef Erlend Angelfoss skrive under på. Han har kvittet seg med hele personmarkedet i Norge.
TRONDHEIM: -Det var ikke utelukkende hyggelig å skulle være spydspissen for å gå ut av personmarkedet i Norge. Jeg har måttet si farvel til mange gode og kjære kolleger. Det har vært krevende både emosjonelt og som leder, sier Angelfoss.
Samtidig som PM skulle bort, skulle Danske Bank gi full gass i bedriftsmarkedet.
- Det siste året har vært litt krevende, der både jeg og deler av organisasjonen har stått i en spagat. På den ene siden skulle vi gjennomføre en ordentlig prosess med personmarkedet, både mot våre ansatte og våre kunder og Nordea, som kjøpende part. Samtidig skulle vi skape vekst i bedriftsmarkedet. Veksten vi har oppnådd på bedrifts- og storkundesiden har vært en kilde til motivasjon, og et sted jeg har hentet energi, sier Angelfoss.
KOMMUNIKASJON OG DIALOG
I denne omstillingen fremhever Angelfoss god kommunikasjon og dialog som svært viktig.
- Når du både skal gi gass og avvikle samtidig, er det viktig med god informasjon. Salget av personkundeporteføljen er den største flyttingen av bankkunder noensinne i Norge. Jeg synes vi har fått dette til på en god måte, og mange synes dette har vært en spennende prosess. Her har åpen og god kommunikasjon
Gå til medietSamtidig som PM skulle bort, skulle Danske Bank gi full gass i bedriftsmarkedet.
- Det siste året har vært litt krevende, der både jeg og deler av organisasjonen har stått i en spagat. På den ene siden skulle vi gjennomføre en ordentlig prosess med personmarkedet, både mot våre ansatte og våre kunder og Nordea, som kjøpende part. Samtidig skulle vi skape vekst i bedriftsmarkedet. Veksten vi har oppnådd på bedrifts- og storkundesiden har vært en kilde til motivasjon, og et sted jeg har hentet energi, sier Angelfoss.
KOMMUNIKASJON OG DIALOG
I denne omstillingen fremhever Angelfoss god kommunikasjon og dialog som svært viktig.
- Når du både skal gi gass og avvikle samtidig, er det viktig med god informasjon. Salget av personkundeporteføljen er den største flyttingen av bankkunder noensinne i Norge. Jeg synes vi har fått dette til på en god måte, og mange synes dette har vært en spennende prosess. Her har åpen og god kommunikasjon