I takt med digitaliseringen ser hun også at kompetansekravene endres og at bedriftene tar inn annen kompetanse og videreutdanner de som allerede er i bransjen.
Også HR-sjef Tove Selnes i Storebrand ser at kompetanse er en nøkkel i den digitale transformasjonen.
- Vi ansetter flere teknologer, men alle ansatte må hele tiden lære seg nye verktøy og ta de i bruk. Ting utvikler seg fortere enn man et vant med. Hovedpoenget er at det skal være enkelt for kundene. Utfordringen er at bransjen fremdeles sliter med en del gamle systemer. På pensjon har vi eksempelvis fremdeles noen systemer fra femtitallet. Ved å tenke at medarbeiderne skal ha god kompetanse og en god opplevelse gir dette også bedre opplevelser for kundene. Vi investerer mye i gode medarbeideropplevelser.
ANNEN KOMPETANSE
For noen år siden spådde daværende DNB-sjef Rune Bjerke at antall ansatte i selskapet skulle halveres. Det har ikke skjedd.
- Det er lagt ned en rekke filialer og vi har fått helt andre typer stillinger, blant annet innen it. Men det er ikke bare it-folk som er interessante. Folk må kunne bank også, og det er et skjæringspunkt mellom forretning og it, sier Mathisen.