AddToAny

Kultursensitiv forståelse

- tilnærming i møte med minoritetsfamilier Norge er i dag et flerkulturelt land med mange forskjellige minoriteter: urfolk, nasjonale minoriteter og migranter fra ulike land.
Hvordan fagfolk møter dette kulturelle mangfoldet, er et spørsmål som har fått stadig økende oppmerksomhet.» Med disse ordene formidler forfatteren, Cecilie Javo, hvorfor boken Kulturens betydning for oppdragelse og atferdsproblemer bør vekke interesse hos oss fagfolk. Javo sier at boken er ment for studenter i grunn- og videreutdanninger i helse- og sosialsektoren og innenfor de ulike fagfeltene.

Boka er inndelt i sju hovedkapitler hvorav de fire første gir en grundig innføring i begrepsbruk og forskningsbasert kunnskap om kulturens forskjellige uttrykk og hvordan atferd og atferdsvansker kan sees og forstås forskjellig, avhengig av vår kulturelle bakgrunn.

De siste tre kapitlene omhandler handlingsaspektet. Hvordan møte barn og unge i etniske minoritetsfamilier på en kultursensitiv måte? Hvordan tilrettelegge hjelpetjenestene slik at også familier med annen kulturell bakgrunn enn «den norske» kan kjenne seg forstått og møtt? Og framfor alt: Hvordan kan vi forebygge atferdsvansker hos barn og unge i minoritetsfamilier?

Boken bygger på forfatterens doktorgradsavhandling og senere forskning på barneoppdragelse og atferdsproblemer hos barn og unge i samisk og norsk befolkning. Javo, som er utdannet barnepsykiater, har de siste 25 årene arbeidet med barn og unge og deres familier innenfor psykisk helsevern for barn og unge i Finnmark. Hun er overlege ved Samisk nasjonalt kompetansesenter - psykisk helsevern (SANKS) - i Karasjok og kjenner den samiske kulturen godt.

Så er spørsmålet: Har hun lykkes i sin intensjon om å øke fagfolks transkulturelle forståelse? Vil vi i helse- og sosialsektoren møte minoritetsfamilier med en annen kultursensitiv forståelse etter å ha lest denne boken? Jeg venter med svaret.

Javo redegjør i første kapittel for noen av de mest sentrale begrepene innenfor fagfeltet kultur og etnisitet. Det gjør hun med stor grundighet. Hun minner for eksempel om at begrepet etniske minoriteter også inkluderer urfolk og nasjonale minoriteter i tillegg til innvandrere. I dette kapitlet får vi en grundig innføring i samenes bosetting og historie i Norge.

Javo formidler interessant forskningsbasert kunnskap om hvordan det å tilhøre en minoritetsgruppe påvirker folks helse. For eksempel er forekomsten av psykiske problemer hos voksne omtrent tre ganger høyere for innvandrere enn for befolkningen forøvrig. Når det gjelder den samiske befolkningen viser studier at samiske kvinner som bor utenfor det samiske forvaltningsområdet rapporterer dårligere helse enn de som bor innenfor. Forklaringen kan henge sammen med opplevelsen av å føle seg diskriminert og undertrykt. Det er et varsku når vi vet at helseforskjellene i Norge er stadig økende.

Spesielle helseutfordringer forekommer blant etniske minoriteter som samer og innvandrere. Men Javo advarer oss mot å sammenblande sosioøkonomiske forhold og etnisk bakgrunn når vi skal forklare forskjeller i helsetilstand. Faren er at vi lett kan tillegge en etnisk gruppe egenskaper og atferd som i virkeligheten skyldes sosial klasse eller fattigdom, noe som kan befeste fordommer og negative oppfatninger.

Også begrepet etnisitet og etnisk identitet blir inngående behandlet. Her levendegjør hun stoffet ved å gjengi deler av en samtale med en ungdom fra Vietnam. Dette grepet kunne hun med fordel ha gjort mer av, å knytte teori og praksis tettere sammen. Forfatteren tar fram ulike forståelser av begrepet og konkluderer med, slik jeg forstår henne, at kultur handler om menneskers idéverden og verdigrunnlag. Kultur er fellesskapet av ideer, verdier og normer som et samfunn har, og som det forsøker å føre videre til neste generasjon, skriver Javo. Under dette hovedavsnittet tar hun for seg individualistiske kulturer i motsetning til kollektivistiske kulturer. Avsnittet anbefales for praktikere som arbeider med minoritetsfamilier.

Avsnittet om begrepene enkulturasjon og akkulturasjon mener jeg forfatteren med fordel kunne ha tatt en ny gjennomgang av. Denne delen av boka er etter min mening for tettpakket og derfor tung å lese. Faren er at lesere, som i utgangspunktet er interessert i å skaffe seg kunnskap om dette viktige fagområde, legger bort boka.

Kapittel to, som handler om barneoppdragelse i et kulturelt perspektiv, var for meg mer interessant og dermed lettere tilgjengelig. Et sentralt avsnitt i kapitlet handler om foreldres forventinger til barn på ulike alderstrinn. Her henviser hun til islamsk barneoppdragelse. For meg var dette ny kunnskap. Likeledes ville jeg ha hatt særdeles god nytte av avsnittet om barneoppdragelse i kollektivistiske og individualistiske kulturer. Som Javo påpeker, må det være en stor utfordring å tilpasse barneoppdragelsen til en ny og dominerende kultur uten å miste sin egen kulturs kjerneverdier. Viktig er også påminnelsen om at råd og anbefalinger som for eksempel gis av helsestasjonene bygger på kunnskap fra vestlige kulturer. Dermed er denne kunnskapen ikke alltid tilpasset normer og praksiser i minoritetskulturer.

Siste del av kapitlet er utdrag fra Javos eget forskningsarbeid blant samiske og norske småbarnsforeldre i Finnmark. Resultatene er interessante. Særlig fant jeg det interessant at samiske barn ble oppdratt til større selvstendighet enn norske barn. Likeledes at samiske foreldre fant det verdifullt å lære barna selvkontroll og psykisk styrke gjennom herding. I det hele tatt viste det seg at det var stor forskjell mellom norske foreldres kontrollmetoder og samiske.

Forfatteren deler her noen refleksjoner med oss lesere. Hun påpeker at samiske foreldre befinner seg i en situasjon der de på den ene siden må holde på sin egen kulturs verdier og praksis og samtidig tilpasse seg verdier og praksis i en moderne, vestlig verden. Dette, mener forfatteren, er som å skulle ri to hester på en gang. I en slik situasjon har samene god nytte av sin selvstendighet og uavhengighet. Den samme egenskapen som var nyttig for å takle et barskt klima og hard natur, er i dag nyttig for å motstå det massive akkulturasjonspresset fra det norske samfunnet. Å stole på seg selv og sin egen bedømming er fortsatt nødvendig for å holde på en samisk identitet. På dette tidspunktet i boken var den personlige stemmen fra Javo nokså etterlengtet.

Kapittel tre tar for seg atferdsproblemer hos barn i et kulturelt perspektiv. Her redegjør Javo for noen sentrale begreper knyttet til atferdsproblemer hos barn og unge. Hun ønsker å b

Les mer

Flere saker fra Fontene forskning

Medvirkning er et begrep flittig brukt i både festtaler og lovverk, men fortsatt opplever mennesker i møte med velferdsstaten å bli snakket til, ikke med. Hvorfor er det så vanskelig?
Fontene forskning 14.12.2023
Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan gård-skole-tilbud kan legge til rette for personlig utvikling og yrkesvalg for elever med faglige og/eller sosiale vansker på ungdomstrinnet. Artikkelen bygger på kvalitative telefonintervjuer med ti ungdommer i alderen 16-18 år som hadde et slikt tilbud da de gikk på 9. og 10. trinn.
Fontene forskning 14.12.2023
Boka handler om det som i fagsjargongen i barnevernet kalles ettervern, selv om slikt «vern» i lovverket nå omtales som Hjelpetiltak til ungdom over 18 år (§ 3-6).
Fontene forskning 14.12.2023
? «CHILDREN WITH DISABILITIES and UN rights conventions» er et partnerskapsbasert prosjekt for gjensidig utveksling mellom Norge og Tanzania.
Fontene forskning 14.12.2023
Artikkelens tema er betraktninger rundt det å flytte ut av foreldrehjemmet som ung voksen med en utviklingshemming. Informantene er åtte unge voksne med Downs syndrom og 25 foreldre, og artikkelen har en kvalitativ tilnærming med intervjuer og tematisk analyse. Funnene avdekker ulike posisjoner mellom foreldre og unge voksne når det gjelder ønsker og behov knyttet til å bo utenfor foreldrehjemmet.
Fontene forskning 14.12.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt