Finansfokus har valgt å anonymisere Mona av hensyn til moren. Moren har lenge klart seg selv, også med digitale banktjenester. Men etter at hun fikk kreft, klarer hun ikke lenger å henge med digitalt.
- Mor har alltid hatt stålkontroll på økonomien Hun fører selv regnskap med penger inn og ut hver måned og er opptatt av å ikke være en belastning for omgivelsene, sier Mona.
Da det ikke lenger ble like enkelt, var løsningen for moren å ta bussen til byen for å få hjelp med å bruke nettbank på IPad.
Møtte arrogante kundebehandlere
- Hun møtte nye kundebehandlere hver eneste gang. Noen av disse var ganske arrogante og fikk henne til å føle seg dum som ikke forsto hvordan dette fungerte. Det er ikke kjekt å miste kontroll over økonomien og slett ikke kjekt å føle seg dum, sier Mona.
Løsningen ble at Mona selv skulle hjelpe moren, med å disponere kontoen og hjelpe til med betalinger. Det ble også problematisk.
- Til å begynne med trodde jeg at jeg hadde kontroll, men faktum var at jeg bare så kontoene hennes, ikke avtalene hun hadde. Dermed gikk vi glipp av lån og avtaler som hun har, og oversikt over når det forfaller. Hun endte opp med en rekke inkassovarsler på ting vi ikke visste skulle betales.
Mistet Bank ID - problemer med kreftbehandling
De hadde kontakt med SpareBank 1 SR-Bank for å få hjelp, slik at Mona kunne få oversikt, men de kom ikke med en løsning. Da ble moren enda mer fortvilet, og klarte til slutt ikke å håndtere BankID selv.
- Da banken ble klar over det, slettet de BankID, forteller Mona og tar en pust i bakken. For livet uten BankID er ikke en