Etter å ha avsluttet videregående, fikk Ann-Ingrid Grongstad sommerjobb i et inkassoselskap på barndoms stedet Rørvik. Høsten etter flyttet hun til Trondheim, der hun fikk jobb i Norges største inkassobyrå, Lindorff. I dag, fire år senere, jobber hun på hovedkontoret på Smestad i Oslo.
- Jeg ble bitt av basillen, som hun sier.
- Hvilken basill er det?
- Den som gir spenning v ed å hjelpe andre, og at det er noe nytt som skjer hver dag.
Grongstad jobber i hovedsak med lån og leasing, særlig av bil, og påstår selv at hun får «nye innfallsvinkler og problemstillinger» hver eneste dag.
Det handler typisk om å finne ut hvor bilen befinner seg, hva den er verdt og måter å komme i kontakt med de m som ikke har betalt på billånet eller leasingkontrakten sin.
- Hva er en typisk sak?
- Det som er mest vanlig er de m som rett og slett har glemt å betale fakturaen, eller de m som har fast trekk i banken, men ikke har penger ved forfall.
RASKERE KONTAKT
Det sier seg selv at hun må tre inn i helt forskjellige roller overfor en slik kunde og en som nekter å betale.
- Stemmer det at det er blitt vanligere at de m som skylder penger, tar kontakt selv?
- Ja, mye av årsaken tror jeg e