- Det som er forferdelig trist og det som er forferdelig gøy og skummelt, sier hun ved et stort avlangt bord som er omkranset av tykke blå, gule, røde og fiolette plastremser hengende fra taket. Plastremsene kan minne om et gjennomsiktig sceneteppe, men vi befinner oss i kjelleren på Deicman bibliotek på Tøyen.
Og det er virkelig ytterpunkter i arbeidet til Nylander. Hun har en cv som inneholder blant annet Pippi Langstrømpe (Nationaltheatret), Få meg på for faen (Det Norske Teatret), Gjengangere, som danseforestilling på Operaen og La Cage aux Folles (Oslo Nye Teater).
For sistnevnte fikk Nylander Heddaprisen i 2004 for kostymedesign.
Rundt 80 teaterstykker, musicaler eller danseforestillinger fra tidlig på 90-tallet frem til i dag, har vært preget av hennes design. De fleste på sentrale scener i Oslo, Trondheim og Bergen, men også regionteatre og mindre scener i andre deler av landet har hatt signaturen hennes. Til og med utenlandske scener som Bolsjoj-teatret i Moskva har vist frem scenekunst av henne.
Nylander omfavner den lekende humoren, som hun forteller har vært med henne hele livet.
- Jo villere det var, jo gøyere ble det. Kostymene til forestillingen Shockheaded Peter (Det Norske Teatret, 2013) er et slikt eksempel, supplerer hun.
NRK beskrev denne forestillingen som: «et sted der tivoli møter det makabre «.
Vil ikke bli helt kliss likt
Et av hennes nyeste oppdrag er imidlertid noe annet; Viaplays storsatsing om Harald og Sonja.
- Den groteske og lekende siden av deg bruker du mye i jobben din. Hvordan er det da å jobbe med en serie basert på kongeparet, Harald og Sonja?
Nylander forklarer at h