Magma
07.02.2017
INNLEDNING Høy regnskapskvalitet er noe alle som bruker regnskapsinformasjon som grunnlag for beslutninger, ønsker.
Generelt vil høyere regnskapskvalitet innebære at regnskapsbrukerne tar mer informerte og dermed kvalitetsmessig bedre beslutninger. Mange beslutninger hvor regnskapsinformasjon inngår som grunnlag for beslutningen, handler om å ta investeringsbeslutninger eller beslutninger om ressursallokering. Skal jeg investere i selskapet eller ikke? Skal jeg øke eller redusere min eierandel? Skal jeg yte kreditt eller ikke? Høyere regnskapskvalitet vil derfor kunne bidra til en bedre ressursallokering for regnskapsbrukerne.
Høy regnskapskvalitet vil også gagne foretakene, i alle fall på lengre sikt, gjennom bedre og rimeligere tilgang på kapital og økt tillit. Lav regnskapskvalitet kan også gi kortsiktige fordeler, forutsatt at den lave regnskapskvaliteten ikke er kjent for regnskapsbrukerne. Regnskapsmanipulering vil som regel alltid redusere regnskapskvaliteten, men slik manipulering vil kunne gi kortsiktige fordeler for foretaket i form av for eksempel lavere kapitalkostnad dersom manipuleringen ikke blir oppdaget. Hvis regnskapskvaliteten derimot er lav og kjent, vil regnskapsbrukerne beskytte seg ved å la være å inngå kontrakter med foretaket eller ved å inngå kontrakter hvor det er tatt høyde for lav regnskapskvalitet. I begge tilfeller vil dette medføre kostnader for foretaket. På lengre sikt vil som regel lav regnskapskvalitet bli oppdaget.
I litteraturen finnes det ikke en omforent definisjon av regnskapskvalitet. Likevel kan en vanskelig tenke seg begrepet regnskapskvalitet løsrevet fra det formål som regnskapet1 har. Lav måloppnåelse for regnskapet må tilsi lav regnskapskvalitet. Denne artikkelen diskuterer ulike tilnærminger til begrepet regnskapskvalitet med referanse til regnskapets formål.
REGNSKAPSKVALITET - ULIKE TILNÆRMINGER?
REGNSKAPSKVALITET OG REGNSKAPETS FORMÅL
For å få en nærmere forståelse av hva regnskapskvalitet er, og hvorfor regnskapskvalitet er viktig, er det nødvendig å vite hva som er regnskapets formål. På grunnlag av dette kan en definere regnskapskvalitet ut fra hvorvidt regnskapet evner å oppnå sitt formål. I regnskapsretten og i regnskapslitteraturen er regnskapets formål forstått på minst tre ulike, men i noen grad overlappende, måter. Regnskapet skal redusere asymmetrisk informasjon mellom foretaket og regnskapsbrukerne, regnskapet skal gi beslutningsnyttig informasjon til regnskapsbrukerne, og regnskapet skal gjenspeile foretakets økonomisk realiteter, gjerne avgrenset til økonomisk resultat og økonomiske verdier.
REGNSKAPET SKAL REDUSERE ASYMMETRISK INFORMASJON
I en idealtilstand hvor det ikke er asymmetrisk informasjon, vil regnskapet være uten formål. All informasjon er tilgjengelig for alle interessentene til enhver tid. Gitt en tilstand av asymmetrisk informasjon vil derimot regnskapet ha et formål som informasjonskilde. I praksis vil ledelsen være involvert i den daglige driften av foretaket og følgelig sitte på mer og bedre informasjon om foretaket enn foretakets interessenter.2 Regnskapets formål kan derfor beskrives som å redusere asymmetrisk informasjon ved å gjøre økonomisk informasjon om foretaket tilgjengelig for interessentene.
Regnskapets formål er nært knyttet til interessentmodellen og de bidrag-ytelse-relasjonene som etableres mellom foretaket og interessentene til foretaket. Foretaket etterspør ressurser fra interessentene, mens interessentene tilbyr ressurser mot at de får en gjenytelse fra foretaket. For eksempel vil eiere og långivere bidra med kapital og få utbytte og renter, mens ansatte bidrar med arbeidskraft og kompetanse og får lønn og anerkjennelse. Det er ved etablering og oppfølging av disse relasjonene at regnskapet spiller en sentral rolle. Interessentene vil etterspørre informasjon for å ta stilling til egen ressursallokering. Eksempelvis inngår regnskapet som en viktig del av beslutningsgrunnlaget til potensielle långivere. Foretakene på sin side vil tilby informasjon for å legge til rette for ressurstilførsel. Behovet for informasjon kan i noen grad tilfredsstilles ved at det utarbeides og publiseres regnskapsinformasjon. På denne måten vil regnskapet kunne bidra til mer effektiv ressursallokering (Gonedes & Dopuch, 1974; Elling, 2012). Regnskapskvalitet k
Gå til medietHøy regnskapskvalitet vil også gagne foretakene, i alle fall på lengre sikt, gjennom bedre og rimeligere tilgang på kapital og økt tillit. Lav regnskapskvalitet kan også gi kortsiktige fordeler, forutsatt at den lave regnskapskvaliteten ikke er kjent for regnskapsbrukerne. Regnskapsmanipulering vil som regel alltid redusere regnskapskvaliteten, men slik manipulering vil kunne gi kortsiktige fordeler for foretaket i form av for eksempel lavere kapitalkostnad dersom manipuleringen ikke blir oppdaget. Hvis regnskapskvaliteten derimot er lav og kjent, vil regnskapsbrukerne beskytte seg ved å la være å inngå kontrakter med foretaket eller ved å inngå kontrakter hvor det er tatt høyde for lav regnskapskvalitet. I begge tilfeller vil dette medføre kostnader for foretaket. På lengre sikt vil som regel lav regnskapskvalitet bli oppdaget.
I litteraturen finnes det ikke en omforent definisjon av regnskapskvalitet. Likevel kan en vanskelig tenke seg begrepet regnskapskvalitet løsrevet fra det formål som regnskapet1 har. Lav måloppnåelse for regnskapet må tilsi lav regnskapskvalitet. Denne artikkelen diskuterer ulike tilnærminger til begrepet regnskapskvalitet med referanse til regnskapets formål.
REGNSKAPSKVALITET - ULIKE TILNÆRMINGER?
REGNSKAPSKVALITET OG REGNSKAPETS FORMÅL
For å få en nærmere forståelse av hva regnskapskvalitet er, og hvorfor regnskapskvalitet er viktig, er det nødvendig å vite hva som er regnskapets formål. På grunnlag av dette kan en definere regnskapskvalitet ut fra hvorvidt regnskapet evner å oppnå sitt formål. I regnskapsretten og i regnskapslitteraturen er regnskapets formål forstått på minst tre ulike, men i noen grad overlappende, måter. Regnskapet skal redusere asymmetrisk informasjon mellom foretaket og regnskapsbrukerne, regnskapet skal gi beslutningsnyttig informasjon til regnskapsbrukerne, og regnskapet skal gjenspeile foretakets økonomisk realiteter, gjerne avgrenset til økonomisk resultat og økonomiske verdier.
REGNSKAPET SKAL REDUSERE ASYMMETRISK INFORMASJON
I en idealtilstand hvor det ikke er asymmetrisk informasjon, vil regnskapet være uten formål. All informasjon er tilgjengelig for alle interessentene til enhver tid. Gitt en tilstand av asymmetrisk informasjon vil derimot regnskapet ha et formål som informasjonskilde. I praksis vil ledelsen være involvert i den daglige driften av foretaket og følgelig sitte på mer og bedre informasjon om foretaket enn foretakets interessenter.2 Regnskapets formål kan derfor beskrives som å redusere asymmetrisk informasjon ved å gjøre økonomisk informasjon om foretaket tilgjengelig for interessentene.
Regnskapets formål er nært knyttet til interessentmodellen og de bidrag-ytelse-relasjonene som etableres mellom foretaket og interessentene til foretaket. Foretaket etterspør ressurser fra interessentene, mens interessentene tilbyr ressurser mot at de får en gjenytelse fra foretaket. For eksempel vil eiere og långivere bidra med kapital og få utbytte og renter, mens ansatte bidrar med arbeidskraft og kompetanse og får lønn og anerkjennelse. Det er ved etablering og oppfølging av disse relasjonene at regnskapet spiller en sentral rolle. Interessentene vil etterspørre informasjon for å ta stilling til egen ressursallokering. Eksempelvis inngår regnskapet som en viktig del av beslutningsgrunnlaget til potensielle långivere. Foretakene på sin side vil tilby informasjon for å legge til rette for ressurstilførsel. Behovet for informasjon kan i noen grad tilfredsstilles ved at det utarbeides og publiseres regnskapsinformasjon. På denne måten vil regnskapet kunne bidra til mer effektiv ressursallokering (Gonedes & Dopuch, 1974; Elling, 2012). Regnskapskvalitet k