Sammen med førsteklassepedagog Gry Skjøttelvik ved Steinerskolen i Hurum deler hun på ansvaret for førsteklassingene. De hører formelt til skolen, men tilbringer dagene som de eldste i barnehagen.
- Her gir vi dem et modningsår. Det er ikke uten grunn at barna begynte på skolen som syvåringer før -97, sier Skjøttelvik, og utdyper:
- Det skjer så mye i det året de er førsteklassinger. Armer og bein vokser så fort, tennene ramler ut. De blir mer klønete. Overgangen er brå fra å være superflinke femåringer til usikre seksåringer som det blir stilt krav til. De går fra å være verdensmestre det ene øyeblikket til å være små og usikre det neste. Da er det trygt å være sammen med de kjente fjesene i barnehagen.
Her legges grunnlaget
Askeladden Steinerbarnehage består av fem avdelinger. Tre for barn fra tre til sju år, og to for barn fra ett til tre år. Den ene er en familiebarnehage som holder til i et privathus rett ved siden av barnehagebygningen - som sto ferdig i 2007, og er bygd helt miljøvennlig.
Barnehagen er omgitt av grønt gress, frodig skog og ligger like ved et stort vann. Skolen er nærmeste nabo.
Overgangen er brå fra å være superflinke femåringer til usikre seksåringer som det blir stilt krav til.
Kontaktlærer Gry Skjøttelvik
I førsteklasse er mestring stikkordet. Vi prøver oss på håndverksoppgaver, håndarbeid, dramatisering og syngespill. Fantasikreftene og den motoriske utviklingen skal ha utløp, det er en heldagsjobb i seg selv. Gode faste rytmer, tid til fri lek og kreativ tenkning kan gi det beste grunnlaget for tretten års skolegang. Eventyrfortelling gir daglig næring til lek og utvikling. Det legges et grunnlag for mer skolepreget læring fra andreklasse og oppover.
Slik presenteres det første skoleåret.
De atten førsteklassingene har sitt eget klasserom i barnehagen: Hagestuen. Her samles de hver dag til eventyr og samtale.
- De bruker mye tid sammen som klasse, opp til 60 prosent av tiden. Skoledagen er fire timer lang. Men de er også fordelt fast på tre aldersblandete grupper i barnehagen, og er også aldersblandet i SFO, sier Sund.
Hver torsdag drar førsteklassingene på en ekstra lang tur sammen. Om vinteren går de på ski eller skøyter.
- Barnehagen låner to islandshester. Om høsten lærer førsteklassingene å ri og stelle hestene, sier Sund og peker mot de rolige dyrene som beiter på sletta bak barnehagen.
- Om våren er et av de store prosjektene å lage sin egen kjepphest. Det er et møysommelig arbeid som krever både tålmodighet, finmotorikk og samarbeidsvilje.
Størst i barnehagen
Det er ingen tvil om at førsteklassingene vet at de er eldst i barnehagen. Fra skoleåret starter til de avslutter med å ri kjepphesten de har laget selv ut barnehageporten, og blir tatt imot av læreren de skal ha i andre klasse.
- Da er de heldigvis ikke fem-seksåringer, men skolemodne seks-sjuåringer som blir ønsket velkommen til skolen, sier Sund.
De hjelper de små å kle på seg, de dekker på bordet, de får lov å holde på med ting som de mindre barna ikke klarer.
Daglig leder Astrid Sund i Askeladden Steinerbarnehage
Men det er mye som er litt annerledes for førsteklassingene. Selv om de er i barnehagen.
- Vi planter et tre som en markering av første skoledag, sammen med foreldrene. Da får de også overrakt en liten medaljong i tre, med navnet inngravert og «1. klasse». Med den rundt halsen er de nå stolte førsteklassinger. Me