- Dette er kunnskap og ferdigheter som før var forbeholdt ingeniører og datateknikere, men som nå har blitt så tilgjengelig at til og med en femåring kan sitte og leke med prinsippene bak koding.
Femåringene Helle og William sitter lent over en treplate som ligger på gulvet. Oppå den er det plassert en liten robot formet som en bie og et bilde av en blomst.
- Vi skal styre bien mot blomsten, forklarer Helle.
Dette skal de få til gjennom å programmere bie-roboten ved å trykke på ulike knapper som angir hvilken retning og hvor langt roboten skal kjøre.
- Koding er kunnskap for fremtiden. Dette er kunnskap og ferdigheter som før var forbeholdt ingeniører og data-teknikere, men som nå har blitt så tilgjengelig at til og med en femåring kan sitte og leke med prinsippene bak koding. Det er kult, sier Rannei Solbak Simonsen ved Vitensenteret ved Teknisk museum i Oslo.
Vil skape undring
Rannei Solbak Simonsen forklarer barna hvordan de skal få bie-roboten til å nå frem til bl