På under 20 år har helseforsikringsmarkedet i Norge vokst fra null til 4,3 milliarder kroner i premieinntekter. For 2019 er det ifølge Finans Norges beregning en anslått samlet erstatningsutbetaling på 2,9 milliarder kroner.
KANALISERES TIL LEGE-APPER
De forsikrede tilbys legekonsultasjon som del av forsikringen. Kunder i eksempelvis If og Gjensidige kobler seg til app-baserte videokonsultasjoner i henholdsvis Kry og Eyr. I starten av koronapandemien skjøt digitale konsultasjoner kanalisert via forsikringsselskapene kraftig i været. Storebrands kunder kanaliseres til appen Bli frisk og Dr. Dropin.
Kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige bekrefter den økede pågangen fra selskapets kunder til den digitale helsetjenesten Eyr. I mars var økningen på over 50 prosent, mens pågangen i april er tilbake på normalt nivå.
Det var mange videolegetimer knyttet til bekymring for koronasmitte i starten, mens henvendelsene i april refererte seg like mye til andre ting, som f.eks. pollenallergi.
Informasjonssjef Sigmund Clementz i If forteller om tilsvarende tendens for selskapets mange helseforsikringskunder. If-kundene kanaliseres til den digitale legetjenesten Kry.
På spørsmål knyttet til covid-19 har kundene fått sammenfallende råd som er kommunisert fra helsemyndighetene og helsevesenet