Kontekst
05.06.2019
Gehørfaget er nedprioritert på musikklinjene, og nivået på elevene har sunket etter Kunnskapsløftet, hevder hørelærepedagog Caroline Halliwell Olsen. - Nå må hørelære løftes gjennom fagfornyelsen.
Caroline Halliwell Olsen fullførte i fjor en master i hørelære ved Universitetet i Tromsø, og underviser til daglig i hørelære og engelsk ved Bodø videregående skole. I masteroppgaven undersøker hun hvordan gehøropplæringa organiseres på de nordnorske musikklinjene.
Les mer- I forstudien fant jeg at gehørfaget organiseres på veldig ulike måter. Noen har to timer i uka, noen har én time i uka, og andre har ikke noen fastsatt mengde i det hele tatt. Det avhenger veldig av lærerkreftene, forteller Halliwell Olsen.
Kan gå gjennom musikklinja uten å ha gehør
Masteroppgaven har fått navnet «Kampen om gehørtreningsfaget i videregående skole». Ja, for så sterkt vil Halliwell Olsen uttrykke det - som en kamp. En kamp om ressurser internt på musikklinjene, om status i samfunnet og om vekting og organisering i det overordnede planverket.
- Etter Kunnskapsløftet er det ikke lenger øremerka timer til gehørfaget. I teorien betyr det at man kan