AddToAny

Håndbok i samarbeid og skoleutvikling

Håndbok i samarbeid og skoleutvikling
Jørgen Moltubak, forfatter, lektor og litteraturviter, skriver om samarbeid og skoleutvikling i sin siste bok Gnistrende samarbeid, en oppfølger til Gnistrende undervisning (2015).
Forfatteren forteller i forordet at han hadde leserne av Gnistrende undervisning i tankene under arbeidet med boka, men at det allikevel er de mange lærere som melder seg frivillig til skoleutviklingsprosjekter, de som tar ansvar for fellesskapet, han nå først og fremst henvender seg til.

Men en håndbok i skoleutvikling, som har ordet gnistrende i tittelen, kan kanskje føles både påtrengende og overentusiastisk. Påtrengende, fordi den kan punktere veletablerte unnskyldninger for å unndra seg forpliktende samarbeid, overentusiastisk fordi gnistrende knapt er det ordet en vil beskrive sine erfaringer rundt skoleutviklingsprosjekter med. Kanskje heller tvert imot?

Mange lærere føler seg i tillegg overstyrt, og er frustrert over stadig å bli snakket ned og få nye oppgaver av politikere og skolebyråkrater. Derfor kan en håndbok av denne typen, på tross av sine gode intensjoner, fort oppfattes som nok et trekk i det store samfunnsspillet om å gjøre skolen «bedre». Dette kan føre til at en legger boka vekk med begrunnelsen:

Jeg vil ikke ha mer innblanding i skolehverdagen min enn jeg allerede har. La meg bare få gjøre jobben min i fred!

Men den som gjør det, gjør en tabbe. For selv om jeg personlig blir noe matt av alt det gnistrende (det blir litt mye halleluja), så er denne håndboka et av de mest praktiske in
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt