Bedre Skole
10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Forfatterens forklaring i forordet er at «elevenes læringsidentitet blir skapt og videreutviklet der formell utdanning møter elevenes erfaringsbaserte kunnskaper og ferdigheter i et sosialt og faglig læringsarbeid». Og forfatterens mål med å integrere begrepet i den pedagogiske ordboka er å vise hvordan faglig og sosial læring alltid griper inn i hverandre. Men trengs det et nytt begrep for å beskrive eller forstå dette?
Forskningsbaserte eksempler
Gilje baserer boka på grundig forskning, men konstruerer samtidig et nytt begrep rundt det jeg vil kalle alle læreres «allmennkunnskap». De vet selvsagt at elevers interesser er viktige for læring, men Gilje
Gå til medietForskningsbaserte eksempler
Gilje baserer boka på grundig forskning, men konstruerer samtidig et nytt begrep rundt det jeg vil kalle alle læreres «allmennkunnskap». De vet selvsagt at elevers interesser er viktige for læring, men Gilje