Sven Nicolai Eppeland har brukt hele utdannelsen som verktøykasse for å lykkes med selskapet sitt, Snappit, som forenkler og forbedrer mobil betaling.
Optimalisering av prosesser. Regnskap. Rekruttering og mennesketyper. Verdivurdering av produkt og selskap. Dette er stikkord som favner kunnskapene som Sven Nico Eppeland har brukt som deleier og leder for selskapet Snappit AS. Alt sammen en del av pensum på verdens handelshøyskoler.
Slalåm inn i studiene
Nico gikk slalåm inn i økonomistudiene - bokstavelig talt. Som 20-åring var han både lovende alpinist og vordende student. Dette lot seg kombinere ved University of Denver, med stolheisen opp Rocky Mountains nesten like utenfor auditoriet. Mens han studerte til å bli både økonom og ingeniør, ble skolens alpinlag amerikanske mestere.
Han begynte karrieren som ingeniør innen seismikk og oljeservice. Ideen om å utvikle løsninger for mobil betaling fikk han da iPoden kom og de mest futuristiske snakket om framtiden for smarttelefoner. Et viktig element på veien var mentorprogrammet til Econa:
- Å være gründer visste jeg egentlig ganske lite om. Gjennom Econa traff jeg en mentor som hadde en spennende og variert bakgrunn. Han var veldig engasjert og inspirerende som person, og han lærte meg utrolig mye om betydningen av salg - som jeg ikke hadde lært om på studiene.
Jakten på den optimale prosessen
Snappit, som ble etablert i 2011, utvikler apper som restauranter og andre kan bruke for mobil betaling og kommunikasjon med kundene. I år har de fått sitt store gjennombrudd ved å utvikle vitale deler av teknologien bak DNBs Vipps Go. Studiene har vært viktige for Nico:
- Optimering var blant fagene som virkelig fascinerte meg. Vi studerte de ulike aktivitetene som måtte gjøres for å få til et sluttprodukt. Hva var nødvendig, hva kunne fjernes? For meg handlet det om å redusere friksjon. Jeg har tatt med meg mye av denne tenkningen inn i Snappit.
- Se for deg en fotballkamp. I pausen skal publikum kjøpe forfriskninger. Det skal spørres, bestemmes og ombestemmes, og ordrene skal ekspederes og betales. Det er klart det blir kø. Men slik trenger det ikke være: Med en fornuftig mobilapp kan varene bestilles og betales i løpet av første omgang. Når varene er klare til henting, går køene ned - og salget opp.
Fotballaget Stabæk og Nadderud stadion var blant de første kundene. Det samme var Skistua i Hemsedal, hvor mat og forfriskninger kan bestilles mens man fortsatt har skiene på, direkte fra bakken.
Mennesker og finans
Veien fram til gjennombruddet har vært lang, hele seks år. Kombinasjonen av flere kunnskaper har vært helt sentral, mener Nico:
- Innenfor organisasjon og ledelse lærer vi om betydningen av ulike personligheter og tester. Jeg og min makker har satt sammen et team av personligheter som virkelig utfyller hverandre, inkludert elleve utviklere i utlandet. Mens vi har utviklet produktene og tært på innskutt kapital og oppsparte midler, har den praktiske innsikten i regnskapsfaget vært avgjørende for hvilken risiko vi har valgt å ta.
I prosessen som førte fram til avtalen med DNB og Vipps, kom kunnskapene innen strategi, finans og verdivurderinger til sin rett.
- Samtidig som vi satt på løsninger som kunne løfte Vipps, hadde vi ennå ikke bevist mye og skaffet oss en posisjon. I et marked for betalingsløsninger hvor antall aktører er begrenset, var det en krevende finansiell øvelse å komme til enighet om riktig prising av vår teknologi.
- Regnskap og finans er også viktig i møte med potensielle investorer som jakter på tillit og muligheter, og hvor vi som selskap må bevise en tilstrekkelig grad av styring og kontroll.