Magma
12.06.2019
MANGE OPPFATTER markedsføring å være på kollisjonskurs med bærekraft og miljøhensyn.
Markedsføring synes ofte å handle om å selge og konsumere mer, mens bærekraft og miljøvern handler om å bruke mindre ressurser. Dette tradisjonelle perspektivet på økt forbruk står i motsetning til moderasjon og å redde klimaet og bevare ressurser til fremtidige generasjoner.
Men markedsføring må ikke handle om økt forbruk. Som definert av den amerikanske markedsføringsforeningen handler markedsføring egentlig om
verdiskaping og de aktivitetene, institusjonene og prosessene som trengs for at bedrifter skal kunne skape, kommunisere, levere og selge varer, tjenester og løsninger som har verdi for kunder og samfunnet. Det gjør at markedsføring også er en naturlig og nødvendig del av løsningen på miljø- og klimaproblemene.
Grønn markedsføring handler om å gjennomføre bærekraftige endringsprosesser i bedrifter der man fokuserer på den tredoble bunnlinjen - sosiale, miljømessige og økonomiske resultater. Dette er krevende å oppnå og inneholder mange ulike problemstillinger. For eksempel:
• Hvordan utvikle forretningsmodeller som positivt påvirker alle de tre lagene i bunnlinjen?
• Hvordan utvikle grønnere produkter og tjenester? • Hvordan løse miljøproblemer med retur og emballasje?
• Hvordan sikre en grønnere distribusjon og logistikk rundt rå- og ferdigvarer?
• Hvordan sikre grønnere innkjøpstrategier? • Hvordan kommunisere til og påvirke kundene til å velge grønnere produkter og tjenester?
• Hvordan utvikle en grønnere prisstrategi?
Mange virksomheter har utfordringer med disse og liknende problemstillinger. Markedsføringsfaget bør ha en rolle å spille i å hjelpe dem med å løse disse problemene.
Vi kan illustrere hvordan markedsføring kan bidra, ved
Gå til medietMen markedsføring må ikke handle om økt forbruk. Som definert av den amerikanske markedsføringsforeningen handler markedsføring egentlig om
verdiskaping og de aktivitetene, institusjonene og prosessene som trengs for at bedrifter skal kunne skape, kommunisere, levere og selge varer, tjenester og løsninger som har verdi for kunder og samfunnet. Det gjør at markedsføring også er en naturlig og nødvendig del av løsningen på miljø- og klimaproblemene.
Grønn markedsføring handler om å gjennomføre bærekraftige endringsprosesser i bedrifter der man fokuserer på den tredoble bunnlinjen - sosiale, miljømessige og økonomiske resultater. Dette er krevende å oppnå og inneholder mange ulike problemstillinger. For eksempel:
• Hvordan utvikle forretningsmodeller som positivt påvirker alle de tre lagene i bunnlinjen?
• Hvordan utvikle grønnere produkter og tjenester? • Hvordan løse miljøproblemer med retur og emballasje?
• Hvordan sikre en grønnere distribusjon og logistikk rundt rå- og ferdigvarer?
• Hvordan sikre grønnere innkjøpstrategier? • Hvordan kommunisere til og påvirke kundene til å velge grønnere produkter og tjenester?
• Hvordan utvikle en grønnere prisstrategi?
Mange virksomheter har utfordringer med disse og liknende problemstillinger. Markedsføringsfaget bør ha en rolle å spille i å hjelpe dem med å løse disse problemene.
Vi kan illustrere hvordan markedsføring kan bidra, ved