AddToAny

Fra mygg til gigant

Fra mygg til gigant
Så langt i år viser tallene fra Mediebarometeret at reklameomsetningen på nett og i sosiale medier har passert en milliard kroner. Markedsandelen for disse mediene er nesten like stor som den samlede reklameomsetningen i TV.
Omsetningen innenfor dette produktområdet er det som vokser raskest, både fordi de sosiale mediene utvikler stadig nye produkter, og fordi veksten i reklame på mobil er sterk.

Det er ikke rart at nettet tar en stadig større andel av reklamebudsjettene. For i disse ulike kanalene finnes nemlig de aller fleste nordmenn. Oppdaterte tall fra IPSOS viser at 3,4 millioner nordmenn er på Facebook; 83 prosent av disse er daglige brukere. Snapchat vokser kraftig, og har også 2,3 millioner brukere over 18 år i Norge. I tillegg kommer en betydelig andel Snapchat-brukere som er yngre enn 18 år. Instagram har nesten to millioner brukere, og tjenester som LinkedIn og Twitter har også passert en million brukere.

Et annet sentralt fortrinn for disse moderne medieformene er at de gir omfattende muligheter til å spisse budskapet, fordi man enkelt kan segmentere målgruppene på en unik måte. I tillegg er produksjon av innhold i digitale medier ofte rimeligere enn i de mer tradisjonelle mediene.

De ulike sosiale medie-kanalene er dessuten blitt sterke merkevarer. Undersøkelser viser at vi blir eksponert for gjennomsnittlig 300 merkevarer hver dag. Den første mange ser, er Facebook-logoen, som to tredeler av den norske befolkning har sett før de har fått kaffe, før de har vært på do, og før de har sagt god morgen til dem de våkner med.

Fremdeles finnes det skeptikere til reklame på sosiale medier og internett, men dersom ønsket er å nå frem til en målgruppe, er det altså etter hvert de færreste som ikke kan nås gjennom en eller annen kanal på internett. For den digitale revolusjonen har forandret mediebildet og alle våre medievaner. Parallelt har også vår felles forbrukeratferd blitt endret. Dette får konsekvenser for alle som ønsker å kommunisere med kunder eller andre interessenter, som må forstå og forholde seg til disse endringene i medie- og forbrukervaner.

Men man skal være våken i timen for å følge med på ferden. Da reklame i sosiale medier var som en mygg å regne, kunne man tillate seg å eksperimentere. I dag er sosiale medier en gigant, og bør behandles som den viktige kanalen den er. Det forskningsbaserte kunnskapsgrunnlaget for hvordan gjøre dette vokser også, og vi gir deg et godt grunnlag her.

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

God kondis. Jeg ville aldri sagt selv at jeg er en god leder. Jeg er svært utålmodig. Men jeg har mye kondisjon og stor arbeidskapasitet. Jeg gir meg ikke på svarte natta når jeg er i gang, det er derfor GK er blitt 32 år. Hold fast, og hold ut!
Magma 17.06.2021
Torstein Zahl Edvardsen Fra: BI-konsulent hos Inmeta Til: Business Controller hos Torghatten ASA Christine Anett Bruhn Fra: Revisor i EY Til: Controller i Norsk Gjenvinning Mari Bjørnø Fra: Aker Solutions Til: Fred Olsen Windcarrier
Magma 17.06.2021
Argjenta Zogaj. Masterstudent, Handelshøyskolen NTNU og tidligere styremedlem i studentutvalget
Magma 17.06.2021
Offensive. Vi burde vært mer offensive i starten, sier Jan-Tore Holen. Foto: Nils Harald Ånstad og Staale Wattø, Sunnmørsposten
Magma 17.06.2021
Farger. Loveleen Brenna mener ledere må evne å se farger. Mangfoldskompetanse handler blant annet om å være fleksibel, fargebevisst, ha flere språk og forstå makt og privilegier.
Magma 17.06.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt