Se hele forumet i opptak her
Direktør i De nasjonale forskningsetiske komiteene, Helene Ingierd, fortalte innledningsvis at mye har skjedd siden forumet ble etablert for ti år siden.
- Vi erfarer at det er mer bevissthet om nødvendigheten av opplæring i forskningsetikk. Her har nok forskningsetikkloven spilt en viktig rolle, sammen med et økt fokus på forskningsetikk og forskningsintegritet generelt i Norge, Europa og verden, og betydningen av etikk for kvalitet og tillit til forskning.
Ingierd skisserte tre spørsmål som utgangspunkt for dagen: Hvem bør opplæringen rettes mot? Hva betyr det å «kjenne forskningsetiske normer»? Og hvordan bør opplæringen skje?
Unge er utsatt
Både Knut Ruyter (UiO) og Ingrid Lossius Falkum (Akademiet for yngre forskere) trakk frem behovet for å styrke unge forskeres rettigheter gjennom en kjent infrastruktur for forskningsetikk, blant annet fordi det kan oppstå konflikt når overleverte tradisjoner møter nye regler. Forskere i midlertidige stillinger er særlig utsatt.
- Unge forskere forsker under press. De står i en sårbar stilling og ofte i et asymmetrisk maktforhold til mentorer og veiledere, sa Lossius Falkum.