Dette har skapt mye debatt og mange reaksjoner, særlig blant ansatte og tillitsvalgte. Men også blant andre etater og organisasjoner.
UP-sjef Runar Karlsen er svært kritisk.
- Jeg er bekymra for at vi på sikt vil få en økning i antall ulykker og i ytterste konsekvens betyr dette en økning av antall drepte i trafikken. All forskning sier at det beste tiltaket for å forebygge mot mot høy fart, rus og andre trafikklovbrudd er trafikkontroller.
For Karlsen mener politidistriktene allerede er hardt presset på både oppgaver og mannskap, og at dette går på bekostning av trafikksikkerhet via færre kontroller.
- Det utvalget vil er å konkurranseutsette politiinnsatsen på veiene i Norge. J eg tror det blir svært krevende for de 12 politidistriktene å opprettholde UPs kontrollvolum og avdekking på hoved- og landeveiene, når politidistriktene allerede i dag må ta krevende prioriteringer, andre politioppgaver og har hendelser som skjer hele tiden. Dette går ikke i hop og er vanskelig å forene.
Ifølge Transportøkonomisk institutt, tar i dag Utrykningspolitiet 95 prosent av alle fartsoverskridelser på norske veier, mens politidistriktene tar fem prosent.
Norge har hatt den beste ulykkesutviklingen de siste årene og har oppnådd å ha Europas tryggeste veier både i 2015 og i 2016 målt på antall drepte per 1 million innbygger. Så langt i 2017 er antallet drepte i trafikken ytterligere redusert, ifølge


































































































