- Banker er kjent for å være åpne, transparente og ærlige, og for å ta vare på kundene sine. De skårer spesielt høyt på den økonomiske og sosiale dimensjonen av bærekraftbegrepet, sier Pål R Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.
Bærekraft dreier seg ikke bare om miljø slik mange tror, men har også en økonomisk og sosial dimensjon.
Banker er kjent for å være åpne, transparente og ærlige.
Pål R Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer, Handelshøyskolen BI. Skårer også høyt på kundetilfredshet
Silseth er ikke overrasket over at finansbransjen kommer så bra ut. De selskapene som gjør det bra på bærekraftbarometeret skårer også høyt på kundetilfredshet.
- Hvorfor er det viktig å bli oppfattet som bærekraftig av kundene? - Det påvirker atferden vår. Jo mer bærekraftig en bedrift oppfattes som, jo mer vil en like bedriften og jo større sannsynlighet er det for at en kjøper varer og tjenester, sier Silseth.
Han har en oppfordring: - Bedriftene må ikke undervurdere viktigheten av å kommunisere klart og tydelig hvordan de jobber med bærekraft.
Åpen og enkel
Trine Hvamb, ansvarlig for samfunnsansvar og bærekraft i Sbanken, tror én grunn til at Sbanken gjør det så bra at de ikke har tilbudt bedriftslån, og har dermed heller ikke finansiert selskaper som operere