Finansfokus
07.12.2016
Nina Jensen og Odd-Arild Grefstad kjemper på hver sin måte for et bedre klima. Men begge er enige om at finansbransjen er svært viktig når det gjelder de endringene som kommer.
Finansbransjen skal skape langsiktige verdier for kundene, og pensjon er langsiktig investering. For oss er det åpenbart at klimatrusselen må tas på alvor for at vi skal kunne leve på en god måte, ikke bare nå, men også når vi blir pensjonister, sier Odd-Arild Grefstad, konsernsjef i Storebrand.
Han er klar over at det grønne skiftet er i gang, og at det også ligger gode forretningsmuligheter her.
- Vi skal og må tjene penger. Utfordringen vår er å finne gode investeringsmuligheter der vi kan tjene penger på en positiv måte. Vi må både unngå risiko og identifisere muligheter, og våre analyser handler i stor grad om hva som kommer til å gi god avkastning om fem, ti, femten og tjue år. Som pensjonsleverandør må vi finne selskaper og sektorer som vil overleve og gi en god avkastning. Det er ganske langt unna kvartalstallstankegangen du finner andre steder, sier Grefstad.
I år er det 20 år siden Storebrand skapte sitt første miljøfond. I Davos i år ble selskapet trukket frem som verdens mest bærekraftige finansselskap.
- Vi har jobbet med bærekraft i over 20 år nå, og det er blitt en del av vårt DNA, også på kapitalforvaltningssiden, sier Grefstad.
At flere forsikringsselskaper også har markert seg på den grønne bølgen, er ikke tilfeldig.
- Klimaendringene skaper økte naturskader. Kostnadene ved dette er det til syvende og sist forsikringsselskapene som må dekke. Vi må forholde oss til klimarisiko på en helt annen måte i dag. Hva gjør vi når hundreårsflommen plutselig kommer med tre til fem års mellomrom, spør han.
KORT TIDSHORISONT
Nina Jensen er leder av WWF i Norge. Hun synes det politiske og finansielle systemet ikke evner å tenke lang
Gå til medietHan er klar over at det grønne skiftet er i gang, og at det også ligger gode forretningsmuligheter her.
- Vi skal og må tjene penger. Utfordringen vår er å finne gode investeringsmuligheter der vi kan tjene penger på en positiv måte. Vi må både unngå risiko og identifisere muligheter, og våre analyser handler i stor grad om hva som kommer til å gi god avkastning om fem, ti, femten og tjue år. Som pensjonsleverandør må vi finne selskaper og sektorer som vil overleve og gi en god avkastning. Det er ganske langt unna kvartalstallstankegangen du finner andre steder, sier Grefstad.
I år er det 20 år siden Storebrand skapte sitt første miljøfond. I Davos i år ble selskapet trukket frem som verdens mest bærekraftige finansselskap.
- Vi har jobbet med bærekraft i over 20 år nå, og det er blitt en del av vårt DNA, også på kapitalforvaltningssiden, sier Grefstad.
At flere forsikringsselskaper også har markert seg på den grønne bølgen, er ikke tilfeldig.
- Klimaendringene skaper økte naturskader. Kostnadene ved dette er det til syvende og sist forsikringsselskapene som må dekke. Vi må forholde oss til klimarisiko på en helt annen måte i dag. Hva gjør vi når hundreårsflommen plutselig kommer med tre til fem års mellomrom, spør han.
KORT TIDSHORISONT
Nina Jensen er leder av WWF i Norge. Hun synes det politiske og finansielle systemet ikke evner å tenke lang


































































































