- For barn handler det å leke først og fremst om livslyst, sier Trude Anette Brendeland, som kaller seg Fantasifantasten. Hun er utdannet barnehagelærer med fordypning i barnekultur og kulturformidling, og har tidligere jobbet som pedagogisk leder i barnehage.
I 2009 ga hun ut boken «Magiske samlingsstunder» og hun har siden den gang skrevet flere bøker og holdt kurs og foredrag for barnehageansatte.
- Ta terskeltesten!
Barnehage.no møter Brendeland i hennes lekeverksted og kontor ved Fantoft gård barnehage i Bergen, hvor hun har laget lekerom for barnehagebarn i alle aldre.
- Bruk av tepper, stoffer, pledd og sansbarhet vil gjøre at rom oppleves varme, forteller Brendeland. Silje Wiken Sandgrind
Brendeland er brennende opptatt av lek og har hjulpet mange barnehager med utforming av lekerom. Hun mener det er viktig at barn får en følelse av at rommet tar dem imot med åpne armer og sier: Kom og lek med meg! Når Brendeland besøker en ny barnehage stiller hun seg derfor gjerne på terskelen, i barnehøyde, og spør seg selv: Hva sier dette rommet?
- Sier det: «Der er du! Jeg har ventet på deg. Jeg vet akkurat hva du liker å holde på med. Kom og se hva jeg har som vi kan utforske sammen»? Eller sier det: «Oi! Der er du allerede. Og jeg som ikke har rukket å ta ned stolene engang»?
- Hvis rommet fremstår uforberedt, med leker slengt litt tilfeldig inn i en hylle, vil barna også kunne oppleve at de blir tatt imot litt tilfeldig, sier Brendeland, som anbefaler barnehageansatte å ta denne «terskeltesten» og reflektere over hva rommene utstråler.
- Begynn med det som finnes fra hoftehøyde og ned
Brendeland holder kurs om hvordan lage spennende lekerom i barnehagen og er snart aktuell med boken «Lekelyst - med rom for innelek». Hun mener det er viktig at rommene utstråler varme.
- Bruk av tepper, stoffer, pledd og sansbarhet vil gjøre at rom oppleves varme. Lys og farger har også en del å si, forteller hun.
Den selverklærte fantasifantasten understreker imidlertid at det ikke først og fremst er vegger med sterke farger som skaper spennende lekemiljøer for barna.
- Mange som kommer hit på besøk sier de vil dra tilbake til barnehagen og male veggene. Ikke begynn med det! Begynn heller med hva som finnes fra hoftehøyde og ned. Se på lekemateriellet som finnes i barnehagen. Hva ønsker dere at barna skal få ta i?
Materiell som ikke har noen fasit
Ifølge Brendeland bruker barn opp ting og leketøy. Hun oppfordrer derfor barnehageansatte til å vurdere «lekeverdien» til lekene so