Fontene forskning
17.12.2020
Inge Kvaran, Ingunn Studsrød, Veronika Paulsen og Kate Mevik (red.) (2019) Barnevernspedagog. En grunnbok. Universitetsforlaget
Boka inneholder 18 kapitler og er ment å være en grunnbok for studenter ved barnevernspedagogutdanningen. Den er inndelt i tre deler. Del 1 handler om barnevernspedagogens historikk og kunnskapsgrunnlag. Del 2 handler om barnevernspedagogens forståelseshorisonter, og del 3 handler om barnevernspedagogen som profesjonsutøver. Grunnboka er en av få bøker som er skrevet hovedsakelig av og for barnevernspedagoger.
Boka er bygget opp svært strukturert hvor alle kapitlene følger en pedagogisk form med tydelige mål for hvert kapittel som alltid avsluttes med oppsummering av innholdet. Det gjør at boka framstår som helhetlig selv om den er skrevet av 18 ulike fagpersoner. I tillegg er det lagt ved spørsmål til refleksjon etter hvert kapittel. På den måten får man testet ut om man har fått med seg det vesentlige fra hvert kapittel før man går videre.
REDAKTØRENE SIER at målet med boka er at bidragene skal kvalifisere barnevernspedagoger til å foreta gode kritiske, juridiske, verdimessige og faglige vurderinger. K
Les opprinnelig artikkelBoka er bygget opp svært strukturert hvor alle kapitlene følger en pedagogisk form med tydelige mål for hvert kapittel som alltid avsluttes med oppsummering av innholdet. Det gjør at boka framstår som helhetlig selv om den er skrevet av 18 ulike fagpersoner. I tillegg er det lagt ved spørsmål til refleksjon etter hvert kapittel. På den måten får man testet ut om man har fått med seg det vesentlige fra hvert kapittel før man går videre.
REDAKTØRENE SIER at målet med boka er at bidragene skal kvalifisere barnevernspedagoger til å foreta gode kritiske, juridiske, verdimessige og faglige vurderinger. K