Fontene forskning
14.12.2023
Antologien Forskningssirkler som modell for fagutvikling kom ut på Universitetsforlaget 2019.
Laila Luteberget har redigert boka og har fått med et knippe solide fagfolk som har sydd sammen en god og viktig bok.
Forfatterne har sitt utspring fra VID vitenskapelige høgskole, Sandnes kommune og et botilbud for personer med utviklingshemming i Rogaland. Boka har 12 kapitler og framstår som en viktig og fremfor alt nyttig bok for personer som yter tjenester for personer med utviklingshemming.
I FORORDET får vi en forklaring på at en forskningssirkel, er en møteplass mellom utdanning og praksisfelt. Det er nok flere som jobber praksisnært som vil ønske en slik bok velkommen, da mange fagbokforfattere kan framstå som litt for nær den akademiske verden framfor den praksishverdagen folk opplever.
Det var med dette utgangspunktet jeg leste boka, og hadde et håp om en god fagbok som kunne bringe den akademiske verden i symbiose med den praksisnære verden slik at praksisfeltet vil lese boken med den interesse en slik bok fortjener. Jeg skal være forsiktig med å konkludere. Til tider er boka svært interessant og tidvis så god at deler nærmest kan brukes som en oppskrift på god praksis, samtidig som andre deler av boka er i overkant akademisk «tung», slik at videre lesing for enkelte vil fortone seg som en plikt snarere enn glede.
Jeg har valgt å oppsummere de enkelte kapitlene, flere av disse står godt på egne bein samtidig som de er en del av helheten boka representerer.
I DET FØRSTE kapitlet, Forskningssirkler som modell for fagutvikling,
beskriver forfatteren hva en forskningssirkel er og hvilke prosesser som inngår i forskningsarbeidet. Boka bygger på tre forskningssirkler som ble drevet i tilknytning til bofellesskap for personer med psykisk utviklingshemming. Forskningssirklene startet i 2015, med åtte personer i hver sirkel. Overbyggende tematikk var utviklingshemming, med fokus på tre undertema:
1. samspill og kommunikasjon med personer som har alvorlig utviklingshemming 2. utviklingshemming og utfordrende atferd 3. utviklingshemming med psykiske helseutfordringer En forskningssirkel beskrives som en studiesirkel der praktikere og forskere deltar med mål om å utvikle forståelse o
Les opprinnelig artikkelForfatterne har sitt utspring fra VID vitenskapelige høgskole, Sandnes kommune og et botilbud for personer med utviklingshemming i Rogaland. Boka har 12 kapitler og framstår som en viktig og fremfor alt nyttig bok for personer som yter tjenester for personer med utviklingshemming.
I FORORDET får vi en forklaring på at en forskningssirkel, er en møteplass mellom utdanning og praksisfelt. Det er nok flere som jobber praksisnært som vil ønske en slik bok velkommen, da mange fagbokforfattere kan framstå som litt for nær den akademiske verden framfor den praksishverdagen folk opplever.
Det var med dette utgangspunktet jeg leste boka, og hadde et håp om en god fagbok som kunne bringe den akademiske verden i symbiose med den praksisnære verden slik at praksisfeltet vil lese boken med den interesse en slik bok fortjener. Jeg skal være forsiktig med å konkludere. Til tider er boka svært interessant og tidvis så god at deler nærmest kan brukes som en oppskrift på god praksis, samtidig som andre deler av boka er i overkant akademisk «tung», slik at videre lesing for enkelte vil fortone seg som en plikt snarere enn glede.
Jeg har valgt å oppsummere de enkelte kapitlene, flere av disse står godt på egne bein samtidig som de er en del av helheten boka representerer.
I DET FØRSTE kapitlet, Forskningssirkler som modell for fagutvikling,
beskriver forfatteren hva en forskningssirkel er og hvilke prosesser som inngår i forskningsarbeidet. Boka bygger på tre forskningssirkler som ble drevet i tilknytning til bofellesskap for personer med psykisk utviklingshemming. Forskningssirklene startet i 2015, med åtte personer i hver sirkel. Overbyggende tematikk var utviklingshemming, med fokus på tre undertema:
1. samspill og kommunikasjon med personer som har alvorlig utviklingshemming 2. utviklingshemming og utfordrende atferd 3. utviklingshemming med psykiske helseutfordringer En forskningssirkel beskrives som en studiesirkel der praktikere og forskere deltar med mål om å utvikle forståelse o