Skolelederen
30.09.2021
Læreren er en nøkkelperson i arbeidet med å avdekke og stoppe mobbing. Mobbeforsker Ida Risanger forsøker å finne ut hva elevene selv ønsker fra læreren sin.
«Trym» ble mobbet i syv år. Han fikk ikke sove, klarte ikke å spise og klarte så vidt å komme seg på skolen. Han tenkte på mobbingen 24 timer i døgnet. Han fikk ikke den hjelpen han trengte på skolen.
Historien om «Trym» er dessverre ikke uvanlig for dem som har opplevd mobbing.
Forskningsprosjektet til Ida Risanger Sjursø handler om de emosjonelle konsekvensene mobbing kan få for dem som blir utsatt, i tillegg til hvordan de opplevde støtten fra kontaktlæreren sin.
- Det å være lærer er en utrolig viktig, men krevende jobb. Dagene kan være preget av kompromisser og følelsen av å ikke strekke til. Man bruker kvelder, helger og ferier på å planlegge det faglige opplegget. På toppen av dette kan læreren få inn en mobbesak, forteller Sjursø. Hun forsker på temaet ved Læringsmiljøsenteret på Universitetet i Stavanger.
HvA MENER DE SOM BLIR MOBBET?
Hvordan vet læreren hva han eller hun skal gjøre? Hva er egentlig det rette å gjøre?
Sjursø ville ha svar. Hun intervjuet elever mellom 12 og 18 år som hadde opplevd mobbing over lang tid, men hvor mobbesaken var registrert som avsluttet. Hun ba dem beskrive det kontaktlæreren gjorde, hvordan de opplevde dette og hva de ønsket at læreren skulle ha gjort.
- Dette er viktig fordi det gir en innsi
Gå til medietHistorien om «Trym» er dessverre ikke uvanlig for dem som har opplevd mobbing.
Forskningsprosjektet til Ida Risanger Sjursø handler om de emosjonelle konsekvensene mobbing kan få for dem som blir utsatt, i tillegg til hvordan de opplevde støtten fra kontaktlæreren sin.
- Det å være lærer er en utrolig viktig, men krevende jobb. Dagene kan være preget av kompromisser og følelsen av å ikke strekke til. Man bruker kvelder, helger og ferier på å planlegge det faglige opplegget. På toppen av dette kan læreren få inn en mobbesak, forteller Sjursø. Hun forsker på temaet ved Læringsmiljøsenteret på Universitetet i Stavanger.
HvA MENER DE SOM BLIR MOBBET?
Hvordan vet læreren hva han eller hun skal gjøre? Hva er egentlig det rette å gjøre?
Sjursø ville ha svar. Hun intervjuet elever mellom 12 og 18 år som hadde opplevd mobbing over lang tid, men hvor mobbesaken var registrert som avsluttet. Hun ba dem beskrive det kontaktlæreren gjorde, hvordan de opplevde dette og hva de ønsket at læreren skulle ha gjort.
- Dette er viktig fordi det gir en innsi


































































































